ایران

کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی در تهران افزایش یافت

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۳، از روز شنبه اول اردیبهشت‌ ماه اجرایی شد.

مصوبه شورای شهر تهران در خصوص نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت در هیات تطبیق فرمانداری تهران تایید شده بود.

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت اعضای شورای شهر افزایش قیمت در حوزه مترو و اتوبوس را به دلیل اینکه متعلق به شهرداری تهران است و یارانه دریافت می‌کنند، حداقلی در نظر گرفته‌اند.

او در ادامه گفت: «در مورد اتوبوس‌های بخش خصوصی و تاکسی‌ها به گونه‌ای نرخ گذاری انجام شده که راننده تاکسی و بخش خصوصی در اتوبوس‌رانی متضرر نشوند.»

افزایش ۱۶ تا ۳۰ درصدی بلیت مترو

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ ورود به مترو داخل تهران و طی مسافت تا سقف ۳۰ کیلومتر که پیش از این سه هزار و ۳۰۰ تومان بود به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال مسافران از مترو تهران تا هشتگرد ۹ هزار تومان و از مترو تهران تا «فرودگاه امام خمینی»، ۱۵ هزار تومان هزینه خواهند کرد.

افزایش ۲۱ تا ۳۰ درصدی بلیت اتوبوس‌ها

بهای بلیت برای مبلغ ورودی به اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد است.

بر این اساس، قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته است.

در این شرایط، شهروندان برای ورود به اتوبوس تندرو و طی مسافتی تا پنج کیلومتر باید دو هزار و ۲۰۰ تومان بدهند و به ازای هر پنج کیلومتر بیشتر، ۴۸۰ تومان دیگر بپردازند.

برای اتوبوس‌های خطوط عادی نیز شهروندان باید برای ورود و طی مسافتی تا دو و نیم کیلومتر، دو هزار و ۲۰۰ تومان و به ازای هر دو و نیم کیلومتر دیگر، ۵۶۰ تومان پرداخت کنند.

افزایش ۴۵ درصدی کرایه تاکسی

بهای کرایه تاکسی‌ها در پایتخت در سال جاری رشدی تا ۴۵ درصد داشته است که در مورد سرویس‌دهی تاکسی‌های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می‌شود.

بر این اساس یک مسافر برای استفاده از تاکسی‌های خطی و گردشی باید هفت هزار و ۲۵۰ تومان به عنوان ورودی بپردازد و به ازای هر کیلومتر نیز دو هزار و ۱۱۱ تومان دیگر پرداخت کند.

نرخ ورودی برای تاکسی‌های «راه‌آهن و ویژه» و «تاکسی تلفنی» ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان و برای تاکسی‌های فرودگاه، ۵۰ هزار و ۷۵ تومان خواهد بود.

مسافران برای تاکسی‌های راه‌آهن و ویژه، تاکسی‌های تلفنی و تاکسی‌های فرودگاه، به ازای هر کیلومتر باید دو هزار و ۱۱۱ تومان دیگر پرداخت کنند.

سعید بشیری، معاون فرمانداری تهران، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ از بررسی و تایید لایحه شورای شهر تهران درباره افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی خبر داده بود.

در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت خطوط تاکسی‌رانی نسبت به سال ۱۴۰۱، به طور متوسط از حداقل ۴۵ درصد تا حداکثر ۶۰ درصد تعیین شده بود.

نارضایتی شهروندان از افزایش نرخ کرایه‌ها

یکی از مسافران در اعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ها به تجارت‌نیوز گفت رانندگان تاکسی و خطی‌ها در اسفند ماه قیمت کرایه‌هایشان را به صورت سلیقه‌ای افزایش دادند و بعد از اعلام نرخ جدید هم یک بار دیگر کرایه‌ها افزایش پیدا کرده: «ما در طول دو ماه با دو بار افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی مواجه شده‌ایم.»

یکی از رانندگان تاکسی شاغل در خط سیدخندان به میرداماد نیز به تجارت‌نیوز گفت افزایش نرخ کرایه‌ها بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری ماشین صورت گرفته و باعث می‌شود بسیاری از رانندگان به نرخ‌های مصوب پای‌بند نباشند.

این راننده با اشاره به دشواری‌های تامین هزینه‌های زندگی‌ گفت: «اگر شما به عنوان مسافر مجبوری گوشت را کیلویی ۸۰۰ هزار تومان بخری، من راننده هم همین وضعیت را دارم و هیچ مزیت و برتری‌ای برای من در نظر گرفته نشده است.»

افزایش بهای کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی و نارضایتی مسافران و رانندگان تاکسی و اتوبوس در شرایطی است که نتایج بررسی‌ها میان میزان دستمزد تعیین‌شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران در سال ۱۴۰۳ و نرخ سبد معیشت اعلام‌شده از سوی رییس کمیته مزد کانون شوراهای کار استان تهران برای یک خانوار چهار نفره، از شکاف ۱۵ میلیون تومانی دستمزد و هزینه‌های زندگی خبر می‌دهد.

در روزهای ابتدایی امسال افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، اعتراضات گسترده کارگران، نمایندگان آنان و تشکل‌های کارگری مستقل را به دنبال داشت و برخی فعالان کارگری گفتند این رویکرد، کارگران را به سوی فقیرتر شدن سوق می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا