ایران

دولت آمریکا برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را دوباره اعمال کرد

وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که با هدف تسهیل روند مذاکرات وین، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده است تا زمینه بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام فراهم شود.

وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که با هدف تسهیل روند مذاکرات وین، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده است تا زمینه بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام فراهم شود.

به موجب این معافیت‌ها، کشورها و شرکت‌های خارجی که به واسطه برجام در زمینه‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

این معافیت‌ها به کشورها و شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه می‌دهد در پروژه‌های غیرنظامی در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین اراک و رآکتور هسته‌ای تهران فعالیت کنند.

وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «هدف از این معافیت‌ها تسهیل گفت‌وگوهایی است که به انعقاد یک توافق برای بازگشت به اجرای کامل برجام و ایجاد زمینه برای بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام کمک کند.»

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما بر همکاری با شرکا و متحدانمان متمرکز هستیم تا با گستره‌ای کامل از تهدیدهای ناشی از ایران مقابله کنیم.»

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توییتی نوشت: «تا تهران به تعهدات هسته‌ای خود برنگردد، تحریم‌های ایران را لغو نکرده و نخواهیم کرد.»

او افزود: «ما دقیقا کار دولت قبلی را انجام دادیم، به این معنی که به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم به خطرهای فزاینده مرتبط با منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران رسیدگی کنند.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد که لغو برخی از تحریم‌های ایران نشانه دستیابی به توافق برای احیای برجام نیست.

او گفت: «بدون این معافیت‌ها، بررسی جزییات فنی با اشخاص ثالث درباره چگونگی توزیع ذخایر اورانیوم غنی شده و سایر فعالیت‌هایی که از نظر منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ارزشمند هستند، امکان‌پذیر نبود.»

در مقابل، جو ویلسون، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به تعلیق برخی تحریم‌های جمهوری اسلامی گفت: «ایران توانایی مذاکره با حسن نیت را ندارد. سازش‌های بی‌پایان، پیامدهای ویرانگر به دنبال خواهد داشت.»

او افزود: اقدام بایدن در تعلیق برخی تحریم‌های ایران، به چین و روسیه امکان می‌دهد با مصونیت به دادوستد با ایران ادامه دهند و به جمهوری اسلامی کمک کنند به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد که قادرند آمریکا و متحدانش را هدف قرار دهند.

این معافیت‌ها در حالی اعلام می‌شوند که واشینگتن فری‌بیکن روز جمعه گزارش داد که گروهی از جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان کنگره درباره تلاش‌هایش برای احیای برجام در یک جلسه حاضر شود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنج‌شنبه به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن به این برآورد رسیده که حتی در صورت احیای برجام، ایران صرفا شش ماه زمان نیاز دارد تا به سوخت لازم برای ساخت بمب اتم دست یابد در حالی که هدف اولیه برجام رساندن این زمان به دست‌کم یک سال بود.

باب منندز، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در صحن سنا هشدار داد که ایران تنها سه تا چهار هفته با رسیدن به سوخت کافی برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.

او ضمن اعلام مخالفت با ادامه مذاکرات وین، از دولت بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌اش سیاست جدیدی در پیش گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا