ایران

در ایران ۳ هزارو ۶۰۰ نفر به اتهام «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا بازداشت شده‌اند

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت ۳ هزارو ۶۰۰ نفر از افرادی که در فضای مجازی در باره کرونا شایعه پراکنی می‌کردند توسط نیروی انتظامی و بسیج دستگیر شدند.

ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح که شب روز گذشته، سه‌شنبه ۹ اردیبهشت در گفتگویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو شرکت کرده بود از دستگیری این تعداد از شهروندان ایران به خاطر آنچه «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا عنوان کرد، خبر داد.

آقای شکارچی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با شایعه پراکنان در فضای مجازی گفت: «دشمنان ما همواره به دنبال دشمنی هستند و عواملی نیز دارند که خواسته‌های آنها را در کشور دنبال کنند.»

وی در ادامه گفته که: «ملت ما نباید به فضاسازی‌ها و جنگ روانی دشمنان توجه کنند و بدانید که افرادی که سردمداران این شایعه سازی هستند شناسایی و دستگیر می‌شوند که بسیاری از آنها نیز تاکنون دستگیر شده اند.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران همچنین عنوان کرده است که: «نیروهای مسلح ایران برخلاف نیروهای مسلح سایر کشورها در کنار مردم قرار داشتند و خدمت رسانی به آنها را انجام دادند.»

خاطرنشان می‌شود که ابوالفضل شکارچی به هویت و محل زندگی شهروندان دستگیر شده اشاره‌ای نکرده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، اخبار متعددی از رسانه‌های داخلی در باره بازداشت شهروندانی که به اتهام «شایعه‌پراکنی» یا اطلاعات «دروغ» در زمینه این بیماری منتشر می‌کردند، مخابره شده است.

از جمله خبرگزاری برنا روز چهارشنبه به نقل از علی ابراهیمی، جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان‌ غربی از بازداشت «۳۸ عامل انتشار اخبار جعلی» در مورد ویروس کرونا در استان طی سه ماه اخیر خبر داد.

به گفته آقای ابراهیمی، از ابتدای شیوع این بیماری «۳۴۸ مورد خبر جعلی به همراه ۹۳ نفر از عوامل انتشار این اخبار شناسایی» شده‌اند.

این در حالیست که بعضی از نهادهای رسمی، مقامات ارشد و محلی جمهوری اسلامی در اظهارنظرهای مختلف از نادرست بودن آمار مبتلایان و جان باخته‌گان وزارت بهداشت انتقاد کرده‌اند.

برای مثال مرکز پژوهش‌های مجلس ایران روز ۲۶ فروردین گزارشی منتشر کرد که می گفت، تعداد افراد جان‌باخته بر اساس ابتلا به کرونا هشت هزار و ۶۰۹ نفر و تعداد مبتلایان بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در این گزارش که بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده بود گفت که آمار واقعی تعداد جان‌باخته‌گان ویروس کرونا حدود دو برابر وتعداد مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

از سوی دیگر سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس ایران سپس به انتشار گزارش این مرکز در آنچه که «رسانه های بیگانه» خوانده، واکنش نشان داده و گفته  که  آمار تخمینی را تحریف کرده‌اند.

همچنین در روزهای اخیر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با تایید تلویحی دستکاری آمار جانباختگان تهران توسط وزارت بهداشت گفت: « شاید آمار به شکل علنی داده نشده باشد.  آمارها را از بهشت زهرا می‌گیریم.»

یادآور می‌شود که در روزهای اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی با عنوان «شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» که  روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت منتشر کرد جمهوری اسلامی ایران در رده ۱۷۳از نظر آزادی مطبوعات قرار داشت.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین، در گزارش خود درباره ایران، از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهل سال گذشته نام برده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا