ایرانجهان

آمریکا شبکه گسترده قاچاق نفت ایران را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده «اوفَک» یک شبکه گسترده قاچاق نفت و دور زدن تحریم‌ها که فروش صدها میلیون دلار نفت را برای «نیروی قدس» سپاه پاسداران ایران تسهیل کرده را تحریم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه 8دسامبر، شرکت‌های زیرمجموعه آیان قراردادهای فروش نفت ایران را با خریداران خارجی منعقد کرده‌اند، محموله‌های نفت را منتقل کرده‌اند، عواید را پولشویی کرده‌اند، منشأ ایرانی نفت و سود سپاه از فروش آن را پنهان کرده‌اند، و تمام این کارها را با حمایت سطوح ارشد دولت فدراسیون روسیه و نهادهای دولتی این کشور را انجام داده‌اند.

شبکه تجاری گسترده آیان با مقامات ارشد سپاه پاسداران همچون «بهنام شهریاری» و «رستم قاسمی» همکاری کرده است، و قراردادهای فروش نفت ایران به ارزش صدها میلیون دلار با خریدارانی در چین و جاهای دیگر در شرق آسیا، امارات متحده عربی و اروپا منعقد کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، مسئولان گروه مذکور معادل میلیون‌ها دلار در قالب ارزهای مختلف برای سپاه پاسداران پولشویی کرده‌اند، و از سال 2017 فروش قاچاق نفت خام شرکت ملی نفت ایران در بازارهای سیاه جهانی را بر عهده گرفته‌اند.

با تحریم کمپانی‌های زیرمجموعه آیان، تمام دارایی‌ها و اموال افراد و نهادهای ذکر شده در بیانیه وزارت خزانه‌داری، که در ایالات متحده است یا در اختیار یا کنترل افرادی در ایالات متحده قرار دارد، مسدود شده و به «اوفک» گزارش خواهد شد. علاوه بر آن، هرگونه معامله با این افراد و نهادهای تحریم‌شده، احتمال فعال شدن «تحریم‌های ثانویه» علیه معامله‌کننده را به دنبال دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا