آذربایجانایران

‌برگزاری نشست، گرامی داشت ۲۱ آذر روز دولت گرایی در استانبول

روز یکشنبه بیست آذرماه، جمعی از اصحاب قلم، رسانه و مسئولین تشکیلات های جنبش ملی آزربایجان برای گرامی داشت ۲۱ آذر روز دولت گرایی(دولتچلیک گونو ) گردهم آمدند.

این نشست که در محل«انجمن فرهنگی آزربایجان» واقع در منطقه «کادی کوی » استانبول برگزار شد، هر کدام از حاضرین در سخنانی ضمن ادای احترام به همه شهدای راه آزادی ملی آزربایجان به تحلیل و تبیین وقایع تاریخی تاسیس حکومت ملی در ۲۱آذر ۱۳۲۴به رهبری شهید سید جعفر پیشه وری»با تحولات سیاسی کنونی در ایران پرداختند.

از نقاطی که صاحبان قلم و فعالین سیاسی آزربایجانی در این نشست بر آن تاکید داشتند، روح مطالبات دمکراتیک ‌ و مدرن «حکومت ملی آزربایجان» بود که توسط مرتجعین و‌ انحصار طلبان مرکزگرا بصورت خونینی سرکوب شد.

با تحلیل وقایع و تحولات کنونی ایران،باز شاهد هستیم که بعد از ۷۷سال روح دموکراسی خواهانه در جنبش ملی کنونی آزربایجان باز تولید شده و رهبران،جریان های سیاسی و فعالین ملی آزربایجان در پی برقراری حق تعیین سرنوشت و مطالبات ملی خود هستند که متاسفانه باز همان جریان و اندیشه نهادینه شده،دگماتیست و انحصار طلب مرکزگرا علیرغم شعارهای رنگارنگ آزادیخواهانه در پی حذف مطالبات ملی سایر ملل غیر فارس هستند که این سببی برای تداوم و یا پیدایش دیکتاتوری نژادی بعد از ساقط شدن دیکتاتوری مذهبی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا