جهان

وزیر دفاع ژاپن: باید قابلیت «حمله متقابل» را به دست آوریم

هامادا: جامعه جهانی پای به دورانی گذاشته که دشوارترین مرحله از زمان پایان آخرین جنگ [جنگ جهانی دوم] است

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع جدید ژاپن که اخیرا در مقام خود منصوب شده است، در اظهاراتی بر خلاف سیاست صلح‌طلبانه همیشگی این کشور اعلام کرد برای مقابله با تهدیدهای امنیتی روزافزون چین، روسیه و کره شمالی، ژاپن باید قابلیت «حمله متقابل» را به دست آورد.

به گزارش «تایمز ژاپن»، هامادا گفت: «جامعه جهانی پای به دورانی گذاشته که دشوارترین مرحله از زمان پایان آخرین جنگ [جنگ جهانی دوم] است، به طوری که نظم موجود با چالش‌های جدی مواجه شده است. به عقیده من دنیا به زودی وارد مرحله جدیدی از بحران‌ها می‌شود.»

با نظر به توسعه نظامی عظیم چین، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی رو به رشد کره شمالی، و حمله روسیه به اوکراین، ژاپن صلح‌طلب خود را در موقعیت امنیتی خطرناکی می‌بیند. در پاسخ به این چالش‌ها، هامادا قرار است نقشی کلیدی در پیشبرد بزرگترین تحولات در سیاست دفاعی ژاپن طی یک دهه اخیر ایفا کند.

دولت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، خود را برای بحثی طاقت‌فرسا بر سر افزایش هزینه‌های دفاعی و دستیابی ژاپن به قابلیت حمله متقابل آماده می‌کند. کسب این توانایی به ژاپن اجازه خواهد داد تا پایگاه‌ها و مراکز فرماندهی و نظامی دشمن را در صورت لزوم هدف قرار دهد.

به گفته «تایمز ژاپن»، به طور سنتی، لزوم دستیابی به قابلیت حمله متقابل متوجه نیاز به بازدارندگی در برابر کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای بوده است. با این حال، ناظران می‌گویند تحولاتی که اخیرا در خاور دور اتفاق افتاده، سیاستگذاران دفاعی ژاپن را متوجه چین کرده است، که دارای زرادخانه موشکی بزرگی است که می‌تواند به آسانی ژاپن را در تیررس قرار دهد.

این حقیقت به‌ویژه در ماه گذشته پس از شلیک موشک‌های بالستیک توسط چین در جریان کارزار نظامی عظیم آن در اطراف تایوان برجسته شد. پنج عدد از این موشک‌ها در آب‌های قلمرویی ژاپن فرود آمدند، که ناظران آن را به عنوان هشدار پکن به توکیو درباره مداخله احتمالی در هر گونه درگیری در تایوان تفسیر کرده‌اند.

العربیه فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا