جهان

تروریست عضو «آسالا» که در فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود، هم اکنون در قره‌باغ می‌جنگد

ژیلبرت میناسیان، عضو سازمان تروریستی «آسالا» که در فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود، هم اکنون در قره‌باغ می‌جنگد

ژیلبرت میناسیان که به دلیل فعالیت در عملیات‌های سازمان تروریستی ارمنی آسالا در سال ۱۹۸۴ در فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود، در اواخر دهه ۱۹۸۰ از مارسی به ارمنستان گریخت. در این زمان، جنگهای شدیدی در قره باغ کوهستانی در جریان بود.

ژیلبرت میناسیان در دیدار با لئونید آزخالدیان در ایروان، یکی از بنیان‌گذاران تاسیس ارتش مستقل ارمنستان شد. میناسیان بعدها که یکی از فرماندهان ارتش می‌شود، هوسپ هاوسیپیان نامیده می‌شود. ژیلبرت میناسیان و لئونید آزخالدیان که فرمانده کل ارتش بود به همراه چندین فرانسوی دیگر در خط مقدم برای اشغال قاراباغ جنگیدند.

پس از مرگ لئونید بر اثر اصابت گلوله در سال ۱۹۹۲، میناسیان رهبری ارتش را بر عهده گرفت. در اول آوریل ۱۹۹۳، ژیلبرت و ۱۰۷ نفر دیگر از ارامنه ابتدا پا به منطقه اشغال شده کلبجر در آذربایجان گذاشتند. یک سال بعد، آتش بس اعلام شد و میناسیان به ایروان بازگشت. پس از مدتی انتظار، به لطف دیدارهای منظم دوستان فرانسوی، با ضمانت‌نامه به فرانسه بازگشت. ژیلبرت در سال ۲۰۰۴ مجدداً در فرانسه دستگیر و پس از گذراندن ۹ سال زندان با گذرنامه به نزد دوستانش در مارسی بازگشت.

امروز با وجود ۶۴ سال سن، جنگ‌های قره باغ کوهستانی ژیلبرت را دوباره به این منطقه کشانده است. روز جمعه هفته گذشه، او با بلیط مستقیم به ایروان وارد می شود و بلافاصله برای جنگ در قره باغ به جبهه اعزام می‌شود.

این تروریست هنوز علیه آذربایجان می جنگد.

منبع: خبرگزاری ترند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا