جهانسیاست

مکرون: حضور نظامی فرانسه در شرق مدیترانه تقویت خواهد شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اقدامات یک جانبه ترکیه منجر به تنش در شرق مدیترانه می شود، اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا حضور نظامی فرانسه در منطقه را تقویت کند.

مدتی است که تحولات بین ترکیه و یونان باعث ایجاد تنش در شرق مدیترانه شده که به این تنش‌ها امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز ورود کرد. پس از اقدامات دیپلماتیک یونان با اتحادیه اروپا و رهبران اروپایی، مکرون در حساب توییتری خود بیانیه ای درباره این موضوع صادر کرد.

مکرون با بیان اینکه، “وضعیت در شرق مدیترانه نگران کننده است”، گفت: “تصمیم ترکیه در اکتشاف یکجانبه نفت باعث ایجاد تنش می شود. برای آغاز گفتگو‌های مسالمت آمیز مابین کشورهای همسایه، لازم است که این وضعیت خاتمه یابد.”

رئیس جمهور فرانسه در پیام دوم خود اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا حضور نظامی فرانسه در شرق مدیترانه را تقویت کند. ماکرون گفت: “تصمیم گرفته ام که با همکاری شرکای اروپایی‌مان از جمله یونان، در روزهای آینده حضور نظامی فرانسه در شرق مدیترانه را تقویت کنم.”

بعد از آنکه کشتی تحقیقاتی «اوروچ رئیس» متعلق به ترکیه، اکتشاف هیدروکربن‌ها در دریای مدیترانه را آغاز کرد، تنش بین آتن و آنکارا افزایش یافته است.

پس از ترکیه که در نتیجه توافق با لیبی اکتشافات در شرق مدیترانه را آغاز کرده بود، یونان نیز در واکنش به این موضوع توافقی مشابه را با مصر بعمل آورد.

پس از این رویدادها تنش بین دو کشور در شرق مدیترانه با انتقال این موضوع به اتحادیه اروپا از سوی آتن متشنج‌تر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا