ایرانجهان

هشدار تروئیکای اروپایی درباره تهدید هسته‌ای ایران علیه امنیت منطقه و جهان

تروئیکای اروپایی: ایران به‌جای بازگشت به توافق هسته‌ای، رویکرد تشدید تنش‌ هسته‌ای را در پیش گرفته است

در سومین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خواهان پاسخگویی و اقدام سریع ایران در انجام تعهدات این کشور با توجه به «جدیت تداوم و تشدید برنامه هسته‌ای» آن شدند.

تروئیکای اروپایی، چهارشنبه 17 اسفند، ضمن ابراز «نگرانی شدید» خود درباره غنی‌سازی نزدیک به 90 درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای «فردو» که پیش‌تر آژانس درباره آن گزارش داده بود، تاکید کردند: «بار دیگر از ایران می‌خواهیم که غنی‌سازی را متوقف کند و بی‌درنگ در این رابطه شفاف‌سازی کند.»

نمایندگان آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین با هشدار درباره ادعای ایران که گفته بود «نوسانات ناخواسته»، عامل پیدا شدن اورانیوم غنی شده 83.7 درصدی بوده، از این کشور خواستند که به طور کامل با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد منشاء این ذرات بسیار غنی‌شده همکاری کند.

بنا بر این بیانیه، این کشورها تاکید کرده‌اند که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد» و چنانچه این کشور به تعهدات خود پایبند نشود، آن را «پاسخگو» خواهند کرد.

همچنین این کشورها با «غیرقانع‌کننده» خواندن توجیه‌های ایران درباره اورانیوم 84 درصد غنی‌شده، این رویکرد تهران در غنی‌سازی سطح بالای اورانیوم را «تشدید تنش بسیار خطرناک» تلقی کرده‌اند.

ایران تاکنون بارها مدعی شده که برنامه هسته‌ای این کشور به دنبال ساخت بمب اتمی نیست. با این‌وجود، در حال حاضر به‌طور رسمی در سطح 60 درصد در حال غنی‌سازی اورانیوم است که کارشناسان می‌گویند اکنون هیچ‌ کشوری در جهان برای اهداف صلح‌آمیز تا سطح 60 درصد غنی‌سازی نمی‌کند.

در بیانیه روز چهارشنبه 17 اسفند تروئیکای اروپایی همچنین آمده است که ایران خود با ادامه تخلفات، ادعاهایش مبنی بر صلح‌‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای این کشور را بی‌اعتبار کرده است و گفته‌ شده که تهران با توسعه بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود تهدیدی علیه منطقه و امنیت جهان تشکیل می‌دهد.

این سه کشور اروپایی که از جمله طرف‌های مذاکرات پیشین درباره توافق هسته‌ای با ایران هستند، همچنین تاکید کرده‌اند: «ایران به‌جای بازگشت به توافق هسته‌ای، رویکرد تشدید تنش‌ هسته‌ای را ترجیح داده است.»

بر اساس این بیانیه، سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه، مسئولیت کامل این وضعیت را بر عهده ایران دانسته و از این کشور خواسته‌اند که «فوراً تشدید تنش‌های هسته‌ای خود را متوقف و معکوس کند.»

بیانیه تروئیکای اروپایی در حالی منتشر شده که روز سه‌شنبه 16 اسفند نیز ایالات متحده در نشست شورای حکام، برنامه هسته‌ای ایران را فاقد هر گونه توجیه برای مقاصد صلح‌‌آمیز خوانده و خواهان شفاف‌سازی در این‌باره و پاسخگویی رژیم جمهوری اسلامی شده است.

 العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا