جهان

آغاز بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد با 90 هزار سرباز

بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد با ۹۰ هزار سرباز آغاز شد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد تاکنون آغاز کرد.

در این رزمایش ناتو که «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» نام دارد بیش از ۹۰ هزار نیروی نظامی کشورهای عضو این پیمان دفاعی مشارکت دارند.

این رزمایش در راستای حفظ آمادگی قدرت دفاعی کشورهای غربی در مقابل جنگ احتمالی روسیه طراحی شده است.

ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای متحد ناتو در اروپا، گفت: «ائتلاف (ناتو) قدرت خود را برای حضور در منطقه یورو-آتلانتیک از طریق حرکت فراآتلانتیکی نیروها از آمریکای شمالی به نمایش خواهد گذاشت.»

او تصریح کرد: «این رزمایش نمایش آشکاری از اتحاد، قدرت و عزم ما برای محافظت از یکدیگر، ارزش‌هایمان و نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون است.»

رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» برای شبیه‌سازی واکنش ۳۱ کشور عضو ناتو به حمله یک نیروی رقیب مانند روسیه طراحی شده است.

این رزمایش از مجموعه‌ای از رزمایش‌های کوچکتر تشکیل شده که از آمریکای شمالی گرفته تا در جناح شرقی ناتو، نزدیک به مرز روسیه برگزار خواهند شد.

گزارش‌ها حاکی است که حدود ۵۰ کشتی جنگی، ۸۰ هواپیما و جنگنده و بیش از یک هزار و ۱۰۰ خودروی زرهی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» بزرگترین رزمایشی است که از زمان رزمایش رفورجر در سال ۱۹۸۸ برگزار شد. در رزمایش رفورجر ۱۲۵ هزار سرباز مشارکت داشتند.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده، اما در سند راهبردی اصلی آن، از روسیه به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد کرده است.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود روسیه با حمله به اوکراین بخش‌هایی از خاک این کشور را تصرف کرده است.

این در حالی است که الکساندر گروشکو ، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در همین زمینه گفته بود، ابعاد رزمایش تازه ناتو نشان‌دهنده بازگشت به الگوهای جنگ سرد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا