ایرانجهان

زلنسکی خواستار واکنش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ارائه پهپاد به روسیه شد

زلنسکی با اشاره به ادامه حمله‌ پهپادهای ساخت ایران به غیرنظامیان در اوکراین، از همه مردم ایران خواست برای اینکه «همدست» جنایت‌های روسیه نشده و در تاریخ «در سمت شر» قرار نگیرند، با واکنش خود بر تصمیم جمهوری اسلامی در ارائه پهپاد به روسیه تاثیر بگذارند.

رییس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی گفت: روسیه از آغاز جنگ حدود هزار و ۱۶۰ پهپاد ایرانی شاهد را به سمت اوکراین پرتاب کرده، که پدافند هوایی اوکراین ۹۰۰ فروند از آنها را سرنگون کرده است.

زلنسکی با اشاره به اینکه روسیه هر چیزی، از جمله خانه، بیمارستان، بازار، نیروگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات انسان‌دوستانه را هدف قرار می‌دهد، گفت: «ای مردم ایران، روسیه با توپخانه، موشک و پهپاد و نیز هر چه که دارد و آنچه از طرف شما به روسیه داده شده، همه جا را هدف حمله‌ قرار می‌دهد. اطمینان دارم، شما باید در سمتی دیگر از تاریخ بایستید در نه سمت شر آن.»

رییس‌جمهوری اوکراین افزود: «تا زمانی که هر شب پهپادهای شاهد ایران در اوکراین وحشت‌آفرینی می‌کنند، به این معنی است که مردم ایران دارند بیشتر و بیشتر به سمت تاریخ تاریک کشانده می‌شوند.»

او گفت: «از اینکه روسیه با استفاده از سلاح‌های ایران دست به جنایت بزند، به ایران چه می‌رسد؟ از حمله پهپادهای ایرانی به مردم اوکراین، به جز انزوای بین‌المللی بیشتر و مشکلات سنگین‌تر، به مردم تهران، شیراز، سقز و شهرهای دیگر ایران چیزی نمی‌رسد.»

زلنسکی خاطرنشان کرد: جهان و مردم ایران شاهد این حمله‌های پهپادی به غیرنظامیان اوکراین هستند و شرارت قابل انکار نیست.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تا کنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندیدن دور تحریم قرار داده‌اند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی کمک تسلیحاتی خود به روسیه در جنگ اوکراین را انکار می‌کنند.

از سوی دیگر، گزارش‌های مختلفی نیز درباره حضور مستشارهای نظامی ایران در کریمه برای آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در حمله به اوکراین و نیز تصمیم احتمالی جمهوری اسلامی برای ساخت خط تولید پهپاد در روسیه و نیز ارائه موشک بالستیک به مسکو حکایت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا