اجتماعیجهانسیاست

معترضان دمکراسی‌خواه تایلندی با اعتراضات گسترده نظام پادشاهی را به چالش کشیدند

هزاران معترض که علناً سلطنت پادشاه تایلند، ماها واجیرالونگ کورن را به چالش کشیدند، روز یکشنبه در بانکوک راهپیمایی کردند و خواستار اصلاحات برای محدود کردن اختیارات او شدند.

در بزرگترین تظاهرات طی سالهای گذشته، ده ها هزار معترض در روز شنبه خواستار اصلاح نظام سلطنتی و همچنین برکناری نخست وزیر پرایوت چان اوچا، رهبر سابق حکومت نظامی، وضع قانون اساسی جدید و انتخابات بودند.

به گزارش رویترز، صبح روز یکشنبه ۳۰ شهریور، معترضین پلاکی را در نزدیکی کاخ بزرگ در بانکوک در منطقه معروف به صنم لوانگ یا رویال فیلد نصب کردند که در آن آمده است: “در این مکان مردم اراده خود را ابراز داشته اند: این کشور متعلق به مردم است و مال پادشاه نیست”.

آنوچا بوراپاچایسری سخنگوی دولت گفت که پلیس خشونتی علیه معترضان اعمال نمی کند اما تعیین و پیگرد قانونی هر سخنرانی غیرقانونی بر عهده پلیس است.

پیا توویچای معاون سیاسی پلیس بانکوک به خبرنگاران گفت، مقامات بانکوک باید تشخیص دهند که آیا پلاک نثب شده غیرقانونی است یا خیر.

پس از اعتراضات، مردم برای گرفتن عکس کنار این پلاک صف کشیدند. در این پلاک دستی با سه انگشت باز شده وجود دارد که که نماد معترضان طرفدار دموکراسی است.

وارونگ دچگیتویگروم، سیاستمدار برجسته راستگرا گفت که اقدام معترضان نامناسب است و شاه بالاتر از سیاست است.

مقامات تایلند گفته اند انتقاد از سلطنت در کشوری که پادشاه طبق قانون اساسی “در جایگاه ستایش احترام‌آمیز” قرار دارد، غیرقابل قبول است.

معترضان می گویند قانون اساسی موجود قدرت زیادی به پادشاه می دهد.

اعتراض بعدی قرار است روز پنجشنبه برگزار شود. رهبران اعتراضات از تایلندی ها خواستند تا در ۱۴ اکتبر اعتصاب صنفی کنند تا حمایت خود را از تغییر نشان دهند.

معترضین همچنین گفته‌اند که مردم سپرده های خود را از بانک بازرگانی سیام، که در آن دفتر دارایی پادشاهی بیش از ۲۳ درصد سهام را در اختیار دارد، برداشت کنند.

معترضین در پایان خواستار آن شده‌اند که مردم بعد از این به نواخته شدن سرود سلطنتی ادای احترام نکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا