ایرانجهان

ادامه محکومیت گسترده اعدام حبیب اسیود و تاکید بر لزوم لغو مجازات اعدام در ایران

محکومیت گسترده اعدام حبیب اسیود، زندانی سیاسی دو‌تابعیتی ایرانی-سوئدی، ادامه دارد و شخصیت‌های مختلف با اشاره به نبود روند عادلانه دادرسی و صدور حکم به واسطه اعترافات اجباری در این پرونده، بر لزوم لغو مجازات اعدام در ایران تاکید کردند.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعدام حبیب اسیود را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد و ضمن اعلام همبستگی با سوئد، از جمهوری اسلامی خواست که از تکرار مجازات اعدام در آینده خودداری کند و سیاست منسجمی را با هدف لغو اعدام دنبال کند.

این بیانیه با تاکید بر مخالفت خود با مجازات اعدام در هر شرایطی، خاطرنشان کرد اعدام ناقض حق غیرقابل انکار حیات است و نهایت بی‌رحمی، انسان‌ستیزی و تحقیر را نشان می‌دهد.

این بیانیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تعداد فزاینده‌ای از شهروندان اتحادیه اروپا و ایرانیان دوتابعیتی را به صورت خودسرانه بازداشت کرده، گفت این افراد از حفاظت کنسولی و رویه منصفانه دادرسی محروم هستند که این امر به منزله نقض کامل قوانین بین‌المللی است.

پکا هاویستو،وزیر خارجه فنلاند، نیز در واکنش به اعدام حبیب اسیود گفت: «من بار دیگر از اجرای حکم اعدام توسط دولت ایران شوکه شدم. این اعدام‌ها باید متوقف شوند. موضع فنلاند روشن است. ما مخالف مجازات اعدام در همه زمان‌ها و موارد هستیم.»

احزاب ملل تحت ستم در ایران از جمله تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش،جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح،جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز – النضال،حزب بلوچستان راجی تپاکی گل،حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ،حزب راه آزادی قشقایی – قایی و حزب مرکز آزربایجان با صدور بیانیه ائی به محکومیت اعدام حبیب اسیود نمودند و تاکید کردند«ما احزاب ملل تحت ستم در ایران اعدام فرزندان ملل تحت ستم ایران، از آن جمله اعدام های سسله وار فرزندان ملت بلوچ و اعدام فرزند خلف ملت عرب احواز حبیب اسیود را قویاً محکوم می کنیم و اعلام می کنیم راه این شهیدان تا پیروزی ادامه خواهد داشت.»

حزب تضامن دمکراتیک اهواز نیز ضمن محکوم کردن «قتل ظالمانه» حبیب اسیود به‌عنوان یکی از قربانیان سیاست گروگان‌گیری دیپلماسی جمهوری اسلامی، از جامعه جهانی و به‌ویژه اتحادیه اروپا و سوئد خواست تا «موضعی قاطع و یکپارچه علیه تهران» در پیش گیرند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی صبح شنبه ۱۶ اردیبهشت از اجرای حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود و رهبر پیشین جنبش النضال، به اتهام «افساد فی‌الارض» خبر داد.

درپی اعدام حبیب اسیود، وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای از تماس با سفارت جمهوری اسلامی و احضار جانشین سفیر ایران در این کشور برای اعتراض به اعدام حبیب اسیود خبر داد.

وزیران خارجه آلمان، دانمارک، نروژ، لیتوانی، لتوی، استونی نیز در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای اعدام این فعال سیاسی دوتابعیتی را محکوم کردند.

سعید حمدان، رهبر جنبش النضال گفته است، اعدام اسیود را «شوکه‌کننده» خواند و گفت این اقدامدر این برهه زمانی از جنبش «زن، زندگی، آزادی» با هدف «ایجاد رعب و وحشت» به ویژه در میان «اقلیت‌های قومی» از قبیل «عرب و بلوچ» صورت گرفته است.

اسیود در آبان سال ۱۳۹۹ از سوی سرویس امنیتی جمهوری اسلامی در استانبول ترکیه ربوده و به ایران انتقال داده شد.

پیش‌تر در دی ماه گذشته نیز علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی به دست جمهوری اسلامی به اتهام «جاسوسی» اعدام شد.

علاوه بر این، چند شهروند دوتابعیتی دیگر نیز در زندان‌های ایران به اعدام محکوم شده یا در خطر صدور این حکم قرار دارند، از جمله احمدرضا جلالی، پزشک و محقق مدیریت بحران با تابعیت سوئد و جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا