اقتصادجهان

معاملات امروز بورس جهانی و اقصاد جهان تحت تاثیر کرونا

سفیر ایران در بلژیک: تحریم‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور زیان زده است

سفیر ایران در بلژیک می‌گوید از زمان خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یک‌جانبه آن علیه جمهوری اسلامی، اقتصاد کشور ۲۰۰ میلیارد دلار زیان دیده و کشور با کمبود منابع کافی برای مبارزه با ویروس کرونا مواجه شده است.

غلام‌حسین دهقانی در مقاله‌ای که رسانه یورونیوز آن منتشر کرده است، نوشت تحریم‌ها توان اقتصادی کشور برای مبارزه موثر با ویروس کرونا را تضعیف کرده و نتیجه آن را می‌توان در شمار بالای قربانیان در میان کادرهای درمانی ایران مشاهده کرد.

به گفته او، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا از اردیبهشت پارسال تاکنون بیش از صد مورد اقدامات محدود کننده علیه ایران اعمال کرده و یک نمونه‌ آن، مسدود شدن ۱.۶۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در لوکزامبورگ است که آزاد شدنش می‌تواند به مبارزه با کرونا و مردم ایران کمک کند.

افزایش قیمت نفت برای دومین روز متوالی

بعد از اعلام خرید ۳۰ میلیون بشکه نفت توسط وزارت انرژی آمریکا از شرکت‌های داخلی برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک کشور در روز پنج‌شنبه، قیمت‌های جهانی نفت برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

قیمت نفت شاخص آمریکا که تا دو روز پیش به ۲۰ دلار سقوط کرده بود، روز گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت و روز جاری دوباره نزدیک ۵ درصد اوج گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش، بعد از ظهر جمعه، به ۲۶ دلار و ۳۹ سنت رسید.

قیمت نفت برنت نیز که تا دو روز پیش به زیر ۲۳ دلار سقوط کرده بود، جمعه به حدود ۳۰ دلار افزایش یافته است.

نفت برنت ابتدای سال جاری حدود ۷۰ دلار معامله می‌شد، اما شیوع کرونا در جهان، همچنین شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای توافق کاهش دوباره تولید نفت، قیمت‌ها را به شدت کاهش داد.

شرکت مشاوره انرژی وودمکنزی روز پنج‌شنبه با انتشار تحلیلی اعلام کرد شرکت‌های نفتی به دنبال سقوط قیمت نفت، میزان سرمایه‌گذاری خود برای سال جاری را یک سوم کاهش داده‌اند و برای جلوگیری از زیان‌دهی مجبور هستند سرمایه‌گذاری‌ها را باز هم کاهش دهند.

بسیاری از شرکت‌های نفتی، خصوصا آنها که در صنعت نفت شیل یا میادین عمیق دریایی فعال هستند، با قیمت‌های کنونی نفت، زیان‌ده هستند.

همچنین بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، همه اعضای اوپک و کشورهای متکی به نفت مانند خود روسیه با قیمت‌های کنونی نفت با حجم عظیمی از کسری بودجه مواجه می‌شوند.

بازارهای جهانی با مشوق های اقتصادی بهبود می یابند

 

بازارهای جهانی با وجود نگرانی در مورد نوع جدید ویروس کرونا (کوید 19) با اقدامات حمایتی بانک های مرکزی و دولت ها برای حمایت از اقتصاد بهبود یافته اند.

در حالی که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) اقدامات متوالی برمیدارند تا بازارها مشکلی برای نقدینگی نداشته باشند، بانک مرکزی انگلیس (BoE) نیز روز گذشته به کاروان کاهش نرخ بهره پیوست.

پس از آنکه بانک مرکزی اروپا (ECB) مبلغ خرید دارایی خود را به 750 میلیارد یورو گسترش پولی افزایش داد، BoE نیز دیروز بهره سیاست خود را با کاهش 15 امتیاز پایه به 0.10 درصد کاهش داد و خرید دارایی را نیز به 200 میلیارد پوند افزایش داد.

با این تحولات، قیمت نفت نیز افزایش یافت. نفت برنت امروز در بازارهای آسیا 28.5 دلار معامله می شود. این امر پس از آن ضورت گرفت که قیمت بشکه روز گذشته 7 درصد افزایش یافت و به 27.8 دلار رسید.

دیروز در ایالات متحده آمریکا، شاخص داو جونز 0.95 درصد، شاخص S&P 500 نیز 0.47 درصد و شاخص ناسداق 2.3 درصد ارزش کسب کردند.

نکته قابل توجه این افزایش در بورس اوراق بهادار اروپا مشهودتر بود. شاخص DAX در آلمان با 2.00 درصد افزایش، شاخص FTSE 100 در انگلیس 1.4 درصد و شاخص CAC 40 با 2.68 درصد در فرانسه افزایش یافته است.

امروز شاخص کوسپی در کره جنوبی که در 10 روز گذشته معاملاتی، ارزشی در حدود 30 درصد از دست داد، با تاثیر مثبتی که از خریدها بدست آورد، ارزشش در حدود 5 درصد افزایش یافت. در حالی که بازار سهام ژاپن به دلیل تعطیلات رسمی تجارت نکرد، شاخص کامپوزیت شانگهای در چین 0.6 درصد افزایش یافت.

تداوم سیر صعودی در بازارهای بورس اروپا

شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای اروپایی امروز جمعه 20 مارس 2020 معاملات خود را با افزایش ارزش سهام آغاز کردند.

در این راستا، شاخص «یورو استوکس 600» با 4.9 درصد ارتقاء در سطح 302 واحد قرار گرفت.

شاخص «داکس-30» بورس آلمان نیز رشد 5.9 درصدی داشته و به 9.110 واحد رسید.

ارزش شاخص «فوتسی-100» بورس لندن با 4.4 درصد افزایش ارزش به 5.380 واحد صعود کرد.

شاخص «ام‌آی‌بی-30» بورس ایتالیا با رشد 3.8 درصدی به 16.050 واحد و شاخص «کک-40» بورس فرانسه نیز با 5.9 درصد افزایش به 4.086 واحد رسیدند.

از سوی دیگر، نرخ برابری یورو/دلار نیز با رشد 0.9 درصدی به 1.0790 واحد رسیده است.

افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس آسیا

شاخص‌های اصلی بازارهای بورس در کشورهای مختلف آسیا امروز جمعه 20 مارس 2020 سیر صعودی در پیش گرفتند.

در این راستا٬‌ شاخص ترکیبی شانگهای چین با 1.79 درصد افزایش در سطح 2,750.41 واحد قرار گرفت.

بورس «نیکی 225» ژاپن به علت تعطیل رسمی در این کشور فعالیت نداشت و نرخ برابری دلار/ ین نیز با کاهش 0.7 درصدی در سطح 109.9 واحد قرار گرفت.

همچنین شاخص «سانسکس» بورس هند با افزایش 4.29 درصدی به 29,501.46 واحد رسید. شاخص «کوسپی» بازار بورس کره جنوبی با افزایش 7.44 درصدی به 1,566.15 واحد دست یافت.

شاخص «هنگ سنگ» بورس هنگ کنگ نیز با افزایش 4.28 درصدی در سطح 22,638.65 واحد قرار گرفت.

معاملات امروز بورس استانبول با روند سعودی آغاز شد.

شاخص «بیست‌-100» بورس استانبول امروز جمعه 20 مارس 2020 فعالیت خود را با افزایش 2.37 درصدی ارزش در سطح 87,217.14 واحد آغاز کرد.

در این میان شاخص بخش بانکداری بورس استانبول رشد 2.73 درصدی و شاخص هلدینگ‌ها نیز افزایش 2.15 درصدی را رقم زدند.

شاخص لیزینگ با افزایش 4.77 درصدی بیشترین سود را برای سهامداران رقم زد.

شاخص بخش ورزش نیز با افت 0.51 درصدی بیشترین میزان کاهش ارزش را در میان بخش‌های مختلف داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا