جهانسیاست

آلمان موافق تحریم نفت روسیه؛ اختلاف‌ در اتحاديه اروپا در مورد پرداخت پول گاز به روبل

دو وزیر ارشد در دولت آلمان روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کردند که این کشور حاضر است از تحریم فوری نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا حمایت کند.

اظهارنظر وزیران دارایی و اقتصاد آلمان تازه‌ترین نشانه تغییر موضع محتاطانه دولت این کشور در قبال روسیه و آمادگی برای حمایت از تحریم‌های شدید علیه مسکو حتی به بهای پذیرش مشکلات جدی برای اقتصاد آلمان است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در بروکسل گفت: برلین از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا حمایت می‌کند فارغ از این‌که این تحریم فورا و یا در پایان سال جاری اجرا شود.

او قبل از شروع مذاکرات وزیران اقتصاد و انرژی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «آلمان با تحریم نفت روسیه مخالف نیست. البته بار عظیمی بر دوش ما خواهد انداخت ولی ما آماده‌ایم این کار را انجام دهیم».

آلمان قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند نیاز خود به نفت روسیه را از ۳۵ درصد از کل نفت وارداتی خود به ۱۲ درصد کاهش داد.

کریستیان لیندر، وزیر دارایی آلمان، نیز روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ولت» آلمان گفت اقتصاد کشور می‌تواند تحریم فوری نفت وارداتی از روسیه را تحمل کند.

او افزود: «در مورد نفت و ذغال سنگ می‌توان از واردات روسیه چشم‌پوشی کرد ولی بهای سوخت و انرژی ممکن است افزایش یابد».

تهدید به «واکنش هماهنگ» اروپا در پی قطع ارسال گاز روسیه به لهستان و بلغارستان

از سخنان اعضای دولت آلمان چنین بر می‌آید که در صورت قطع واردات نفت روسیه مشکل اصلی تامین نفت مورد نیاز نواحی شرق آلمان و کلان شهر برلین خواهد بود.

رابرت هابک قبل از سفر به بروکسل در مصاحبه با رسانه‌های آلمانی گفت در صورت تحریم فوری نفت روسیه اگر آلمان نتواند تا قبل از پایان سال جاری منابع جایگزین پیدا کند این مناطق با کمبود سوخت روبرو خواهند شد.

او افزود: «ما هنوز برای پالایشگاه شهر شودت در ایالت براندنبورگ راه‌حل جایگزین پیدا نکرده‌ایم و تامین سوخت مورد نیاز این بخش از کشور را نمی‌توانیم تضمین کنیم. بدون شک کمبود بوجود خواهد آمد و قیمت سوخت افزایش خواهد یافت. ولی به این معنا نیست که تامین نفت کشور دچار بحران می‌شود».

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که این اتحادیه قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی نفت روسیه را تحریم کند که ششمین بسته تحریمی بروکسل علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین خواهد بود.

کرملین گفته است مادامی که دارایی‌های خارجی روسیه مسدود شده است تنها تمایل به بازپرداخت بدهی‌های خود با روبل را دارد.

روسیه برای نخستین بار از سال ۱۹۱۷ در آستانه ناتوانی از بازپرداخت بدهی‌ها قرار گرفت

وزیر اقتصاد آلمان یادآوری کرد که آمادگی این کشور برای انطباق با قطع واردات نفت از روسیه ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد و دولت باید راه‌های جدیدی برای انتقال نفت به شرق کشور پیدا کند.

او تاکید کرد که داشتن فرصت کافی برای انجام این اقدامات بسیار مهم است و افزود که کشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای قطع واردات نفت از روسیه مشکلات بزرگتری دارند.

اتحادیه اروپا حدود ۲۶ درصد از نفت و حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت تصویب تحریم نفت روسیه در اجلاس وزیران اقتصاد و انرژی اتحادیه اروپا ممکن است برخی از کشورهای عضو از جمله مجارستان و اسلوواکی به دلیل وابستگی شدید به نفت روسیه از اجرای فوری این تحریم مستثنی شوند.

دولت مجارستان اعلام کرده است که با تحریم انرژی روسیه مخالفت خواهد کرد.

وزیر انرژی و محیط زیست اتریش نیز گفت اگر همه کشورهای عضو با این تحریم موافق باشند اتریش نیز آن را خواهد پذیرفت.

پوتین در گفت‌وگو با رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه پس از دیدار با کارکنان این سرویس در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰

اشتباه محاسبه روسیه در اوکراین و گزینه‌های پوتین

یکی دیگر از محورهای مذاکرات وزیران اقتصاد و انرژی اتحادیه اروپا اتخاذ یک موضع واحد در مقابل درخواست روسیه است که اعلام کرده است بهای سوخت خریداری شده از این کشور باید به روبل پرداخت شود. روسیه هفته گذشته انتقال گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل عدم پذیرش این شرط متوقف کرد.

لهستان و بلغارستان قبل از این اقدام مسکو قصد داشتند خرید گاز از روسیه را متوقف کنند و می‌گویند حذف گاز روسیه تاثیر جدی روی اقتصاد آن‌ها نخواهد داشت. ولی اقدام مسکو سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نگران کرده است.

به گفته کارشناسان، قطع گاز صادراتی روسیه بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان را با مشکلات جدی و حتی احتمال رکود اقتصادی روبرو خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر گزارش شده است که برخی از شرکت‌های انرژی در اروپا از جمله شرکت‌های آلمانی خرید گاز روسیه را به صورت روبل می‌پردازند.

آلمان، مخمصه گاز روسیه و «جهانی که به کلی دگرگون می‌شود»

اجلاس وزیران اقتصاد و انرژی اتحادیه اروپا باید مقررات مشخصی در این زمینه تنظیم کند چون ماه گذشته کمیسیون اروپا در موضع‌گیری علنی خود اعلام کرد که پذیرش سامانه مالی روسیه برای معاملات انرژی ناقص تحریم‌های اروپا علیه مسکو است.

این کمیسیون در عین حال یادآوری کرد که این شرکت‌ها می‌توانند این مبالغ را از روش منطبق با تحریم‌ها بپردازند که به معنای اعلام مبلغ یورو پرداخت شده قبل از تبدیل آن به روبل است.

به نظر می‌رسد که اعضای اتحادیه اروپا در این زمینه نیز اختلاف‌نظر دارند.

دولت‌های لهستان و بلغارستان روز دوشنبه گفتند استفاده از سامانه پرداخت روبل مغایر تحریم‌هاست. ولی مجارستان معتقد است که خریداران انرژی روسیه می‌توانند از سامانه تبدیل ارز به روبل روسیه استفاده کنند و دولت آلمان نیز بر انطباق این روش با دستورالعمل‌های کمیسیون اروپا تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا