ایران

آمارهای متناقض درباره کیفیت و حجم بنزین تولیدی در ایران

وزیر نفت ایران در تنافض با گزارش‌های وزارتخانه زیر نظرش، مدعی تولید روزانه ۲۲۶ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل «باکیفیت» شده است.

جواد اوجی روز یکشنبه ۲۲ بهمن مدعی شد هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت تولید می‌شود.

ادعای او در حالی است که رشد تولید بنزین پالایشگاه‌های ایران طی دو سال گذشته تنها ۳ درصد بوده و ۲۵ درصد از بنزین تولید پالایشگاه‌های ایران استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ دارد.

اظهارات او درباره تولید روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین «باکیفیت» در حالی است که طبق گزارش سند یاد شده، پالایشگاه‌های ایران در هفت ماه امسال کمی بیش از ۹۶ میلیون لیتر در روز تولید بنزین پایه داشته‌اند و این میزان با مخلوط کردن ۱۳ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک، «ام‌تی‌بی‌ای» و غیره، نهایتا به ۱۰۹ میلیون لیتر رسیده است.

تولید بنزین پایه ایران در مهرماه ۱۴۰۰ کمی بیش از ۹۳ میلیون لیتر بود و بسیار کمتر از مهرماه امسال مواد افزودنی دیگر به بنزین اضافه می‌شد.

ایران از تابستان پارسال با کسری شدید بنزین مواجه شده و برای جبران این کسری، هم بصورت فزاینده‌ای مواد افزودنی به بنزین تولید پالایشگاه‌ها (بنزین پایه) اضافه می‌کند و هم واردات محدود بنزین انجام می‌دهد.

ذخایر استراتژیک بنزین ایران نیز در مهرماه نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۱ یک سوم کاهش یافته و به زیر ۸۰۰ میلیون لیتر افت کرده است. این رقم معادل کمتر از یک هفته مصرف بنزین کشور است.

بر پایه گزارش یاد شده، متوسط مصرف روزانه بنزین کشور در هفت ماه امسال ۱۱۶ میلیون لیتر بوده است.

داده‌های این سند همچنین نشان می‌دهد تنها در هشت استان کشور، از جمله تهران و اصفهان، بنزین استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ توزیع می‌شود.

ادعای اوجی در حالی است که پیشتر نیز چندین مقام رسمی وزارت نفت از سهم اندک بنزین استاندارد از کل تولید بنزین خبر داده بودند و حتی وزارت نفت ایران در سال ۱۳۹۶ یک طرح ۴۳ میلیارد دلاری برای جذب شرکتهای کره جنوبی، ژاپن، چینی و اروپایی برای بهبود سوخت تولیدی پالایشگاه‌ها، به روزرسانی آنها و افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور معرفی کرد.

اما حتی شرکت ساینوپک چین که قرارداد ۱ میلیارد دلاری برای به‌روزرسانی پالایشگاه آبادان، با قدمتی بیش از یک قرن، امضا کرده بود، این پروژه‌ها را بعد از تحریم‌های آمریکا رها کرد.

سند وزارت نفت نشان می‌دهد این پالایشگاه بسیار قدیمی که اتفاقا بزرگترین پالایشگاه نفتی ایران نیز هست، ۴۴ درصد از نفت دریافتی را به مواد کم‌ارزش مانند قیر و مازوت تبدیل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا