ایرانجهان

ابراز نگرانی نسبت به سفر محسن رضایی به نیکاراگوئه در دیدار وزیران خارجه آمریکا و آرژانتین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با سانتیاگو کافی‌یه‌رو وزیر خارجه آرژانتین دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف نگرانی خود را از سفر اخیر محسن رضایی، معاون رئیس جمهوری ایران که تحت تعقیب پلیس بین‌المللی، اینترپل، است، ابراز کردند. دو طرف همچنین بر تقویت همکاری برای اجرای عدالت در مورد پرونده بمب‌گذاری آمیا، تاکید کردند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ دی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «وزیران خارجه آمریکا و آرژانتین نگرانی جدی خود از دیدار اخیر محسن رضایی، معاون رئیس جمهوری ایران، از نیکاراگوئه را اعلام کردند.»

این بیانیه می‌گوید: «محسن رضایی در مورد کشتار و خسارت‌های بمب‌گذاری آمیا در سال ۱۹۹۴ تحت تعقیب پلیس بین‌المللی، اینترپل، قرار دارد. هر دو (وزیر امور خارجه) در مورد همکاری در مورد تلاش‌ها برای اجرای عدالت در مورد کسانی که در آن حمله نقش یا دست داشتند، تاکید کردند.»

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری ایران، ۲۰ دی و به نمایندگی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم تحلیف رئیس جمهوری نیکاراگوئه شرکت کرد.

محسن رضایی و همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران هستند که از سال ٢٠٠٧ میلادی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل، اینترپل، قرار دارند.

این دو مقام بلندپایه دولت رئیسی به همراه چهار نفر دیگر، از جمله علی فلاحیان و عماد مغنیه، از رهبران حزب‌الله که در سال ٢٠٠٨ در انفجاری در دمشق کشته شد، به دست داشتن در انفجار «مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین» در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، در ٢٧ تیر ١٣٧٣ (١٨ ژوئیه ۱۹۹۴) متهم هستند. ایران دست داشتن در آن بمب‌گذاری را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا