جهاندانش و فن آوری

اردوغان: تورکیه قصد دارد در سال ۲۰۲۳ به ماه برود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تورکیه روز سه شنبه ۲۱ بهمن گفت که کشورش قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه ملی فضایی خود در سال ۲۰۲۳ به کره ماه سفینه‌ای فرود آورد.

رئیس جمهور تورکیه با بیان جزئیات یک مأموریت دو مرحله‌ای گفت، اولین سفر ما روی ماه در صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت در اواخر سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

به گفته رئیس جمهور تورکیه، سفینه فضایی با موشک ترکیبی ملی و معتبر به مدار زمین پرتاب شود.

ماه گذشته رجب طیب اردوغان با ایلان ماسک، رئیس تسلا و اسپیس ایکس در مورد همکاری احتمالی در فناوری های فضایی با شرکت های تورکیه صحبت کرد.

اردوغان در نشست معرفی «آژانس ملی فضایی» تورکیه در آنکارا، گفت این برنامه با محتوایی که شامل اهداف واقع بینانه و رقابتی است، نقشه راه کشور در فضا خواهد بود.

ماه گذشته، تورکیه ماهواره تورک‌ست ۵ای خود را با همکاری اسپیس‌ایکس از آمریکا به مدار زمین پرتاب کرد. قرار است ماهواره تورک‌ست ۵بی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ پرتاب شود.

اردوغان همچنین با بیان اینکه تورکیه قصد دارد در مدت ۱۰ سال به اهداف استراتژیک فضایی برسد، افزود که این کشور کار در زمینه فناوری های ماهواره ای را بهبود می بخشد و یک رصدخانه فضایی را ایجاد می کند.

تورکیه قبلا ماهواره های اطلاعاتی (گوک‌تورک-۲) و ارتباطی را به فضا پرتاب کرد و یک مرکز آزمایش و ادغام سیستم های ماهواره ای را راه اندازی کرد. تورکیه همچنین، یک ماهواره داخلی اچ‌دی به نام «ایمه‌جه» تولید کرد که انتظار می رود در سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود.

اردوغان همچنین گفت که ماهواره ارتباطی تورک‌ست ۶ای نیز سال جاری میلادی به مدار زمین پرتاب می‌شود.

وی گفت: «به لطف زیرساخت های مدرنی که برای موشک ها، ماهواره ها، سیستم های زمینی و موارد دیگر ایجاد کرده ایم، ما قادر به تهیه تمام محصولات مورد نیاز خود از ایده تا محصول هستیم. ما در مراکز آزمایش فضایی و موشکی، آزمایشگاههای طراحی و آزمایش سیستمهای فضایی، مراکز ارتباطی ماهواره ای، ایستگاههای کنترل زمینی، تحقیقات سیستمهای نوری و زیرساختهای کاربرد، رفته رفته مهارت بیشتری پیدا می کنیم. ما اکنون یک بازیگر بین المللی هستیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا