جهان

اعتراضات گسترده استقلال‌طلبان در کالدونیای جدید؛ فرانسه وضعیت اضطراری اعلام کرد

پس از دو شب اعتراضات گسترده در جزیره کالدونیای جدید که در آن دست‌کم چهار نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این مجموعه جزایر تحت استعمار فرانسه در جنوب اقیانوس آرام وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دلیل این حوادث روزهای اخیر اعتراض جمعیت بومیان و طرفداران استقلال این مجموعه جزایر به اصلاحات مدنظر دولت فرانسه در قانون اساسی است. اعتراضات در پی تصویب این اصلاحات در مجلس سفلی پارلمان فرانسه در روز دوشنبه آغاز شد.

به رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی در سرتاسر شهر نومئا، پایتخت، و برقراری مقررات منع رفت و آمد شبانه، اعتراضات در طول شب ادامه یافت. این اعتراضات جدی‌ترین مورد از وقوع حوادث خشونت‌آمیز از اواخر دهه هشتاد میلادی است.

مجموعه جزایر کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و بین استرالیا و فیجی قرار دارد و یکی از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه و از جمله مناطق باقی مانده از دوران استعمار است. کالدونیای جدید که در سال ۱۸۵۳ به تصرف فرانسه درآمد، در مقایسه با سایر قلمروهای فراسرزمینی این کشور از موقعیت سیاسی ویژه‌ای برخوردار است که تا حدودی خودگردانی این منطقه را تضمین می‌کند.

به رغم این که درخواست استقلال کالدونیای جدید در سه همه‌پرسی شکست خورده، هنوز به‌خصوص در میان جمعیت بومیان از حمایت قابل توجهی برخوردار است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت امانوئل مکرون ضمن تأکید بر از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به ناآرامی هشدار داده که با ادامه یافتن خشونت با قاطعیت برخورد خواهد شد.

به درخواست مکرون، فرمان مربوط به اعلام وضعیت اضطراری در جلسه کابینه فرانسه در عصر روز چهارشنبه به بحث گذاشته می‌شود.مکرون روز چهارشنبه یک سفر داخلی خود را لغو و برای بررسی وضعیت در کالدونیای جدید زمان تشکیل جلسه کابینه را تغییر داد.

در لایحه مربوط به اصلاح قانون اساسی که برای تبدیل شدن به قانون باید در جلسه مشترک هر دو مجلس پارلمان فرانسه تصویب شود برای افرادی که حداقل ۱۰ سال ساکن کالدونیای جدید هستند، حق رأی در نظر گرفته شده است. طرفداران استقلال می‌گویند این تغییر باعث خواهد شد که سهم مردمان بومی منطقه در بین رأی‌دهندگان کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا