ایرانجهان

افزایش صادرات آلمان به ایران با وجود تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور

رویترز گزارش داد که با وجود افزایش تنش‌ها میان برلین و تهران در ماه‌های اخیر، صادرات آلمان به ایران طی سال گذشته افزایش یافته است.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال آلمان نوشت که صادرات این کشور به ایران از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ با ۱۲.۷ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته‌ آن، به ۱.۵ میلیارد دلار رسید.

این رقم از حجم صادرات آلمان به ایران از کل صادرات سال ۲۰۲۱ هم بیشتر است.

پیشتر روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز با استناد به داده‌های اداره آمار فدرال آلمان گزارش داده بود که در ده ماهه نخست سال ۲۰۲۲، تراز تجاری آلمان و ایران «بیش از یک میلیارد یورو» برآورد شده است.

به نوشته جروزالم پست، در شرایطی که معترضان ایرانی خواهان سرنگونی حکومت مذهبی حاکم بر کشور خود هستند، آلمان کماکان نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی باقی مانده است.

این در حالی است که آلمان نیز در ماه‌های گذشته، سرکوب معترضان ایران از سوی حکومت را به‌شدت محکوم کرده‌ است.

آلمان روز دوشنبه نیز سفیر جمهوری اسلامی در برلین را در اعتراض به اعدام معترضان در ایران احضار کرد.

این کشور همچنین پیشتر اعلام کرده بود که تمام ضمانت‌نامه‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری برای توسعه تجارت با جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب معترضان در ایران «رسماٌ تعلیق کرده است».

ضمانت‌های اعتبار صادراتی دولت آلمان از شرکت‌های این کشور در برابر ضرر و زیان احتمالی ناشی از عدم دریافت پرداخت‌ها محافظت می‌کند.

اما آن‌طور که وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد از سال ۲۰۱۹ از این ابزارهای محافظتی برای تجارت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران «عملا استفاده نشده است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا