اقتصادایرانخاورمیانهسیاست

افشای حساب‌های بانکی دفاتر خامنه‌ای و سایر نهادهای حکومتی ایران در بانک حزب‌الله 

بنیاد دفاع از دمکراسی مستقر در آمریکا در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت منتشر کرده، از حساب‌های بانکی دفتر خامنه‌ای و سایر نهادهای حکومتی ایران در بانک حزب‌الله پرده برداشت.

در دسامبر سال ۲۰۲۰، یک گروه هک ناشناس به نام «اسپیدر زد» موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله، بازوی مالی گروه حزب الله را هک کرد و اسنادی منتشر کرد که جزئیات عملکرد آن را شرح می دهد. پرونده های هک شده شامل اطلاعات حساب برای نزدیک به ۴۰۰ هزار فرد و نهاد است. علاوه بر شهروندان لبنانی، اسناد و مدارک مربوط به مهاجران خارجی، کادرها و موسسات حزب الله، اصطلاحاً “سپرده گذاران اصلی”، نهادهای ایرانی و مهمتر از همه بانک های لبنانی که این موسسه مالی را حمایت می کنند، دیده می‌شود.

وزارت خزانه داری آمریكا در ژوئیه ۲۰۰۷، این موسسه مالی را تحریم كرد و خاطرنشان كرد كه فعالیت مالی حزب الله با این موسسه “دسترسی به سیستم بانكی بین المللی” را برای گروه تروریستی فراهم كرده است. اسناد «اسپیدر زد» اثبات این ادعا است. طبق مقاله بنیاد دفاع از دمکراسی، این اسناد درک ما را از نحوه انتقال پول توسط حزب الله و نقشی که سیستم بانکی لبنان در آن روند بازی می کند، روشن می کنند.

اسناد هک شده نشان می دهد که شعبه “بنیاد شهید” (ایران) در لبنان، که خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۰۷تحریم کرده است، چندین حساب در این موسسه مالی دارد. این بنیاد پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط ایران و برای پشتیبانی مالی از خانواده های کشته شدگان یا معلولان در طول جنگ ایران و عراق تأسیس شد. این بنیاد همچنین بودجه ای از ایران به گروه های تروریستی در سراسر منطقه، به ویژه از طریق شعبه خود در لبنان، انتقال می دهد.

یکی دیگر از دارندگان حساب ذکر شده نزد موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله، شعبه کمیته امداد امام خمینی در لبنان است. وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ همراه با علی حسن زریق، مدیرعامل آن، که همچنین دارای حساب هایی در این موسسه مالی است، تحریم کرد.

دارندگان حساب ایرانی عبارتند از:

ماهان ایر و اسکای گیفت: وزارت خزانه داری آمریکا ماهان ایر، بزرگترین شرکت هواپیمایی تجاری ایران را در سال ۲۰۱۱ به دلیل حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرد.  موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله به نمایندگی از ماهان ایر به نام های دو لبنانی حساب های خود را با لیره و دلار آمریکا نگهداری کرده است. افرادی با نام خانوادگی ایوب و السعیدی.  به نظر می رسد “اسکای گیفت” نماینده فروش عمومی محلی شرکت ماهان ایر باشد. وب سایت ماهان ایر “دفتر اسکای گیفت” را به عنوان آدرس ماهان در لبنان ذکر کرده است.  وزارت خزانه داری آمریکا سه شعبه ماهان ایر را از سال ۲۰۱۸ (در چین، مالزی و تایلند) تحریم کرده است. موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله حسابهای لیر و دلار را برای اسکای گیفت به نام ایوب و السعیدی نگه داشته است.

ایران ایر: موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله حسابهای لیر و دلار برای ایران ایر به نام دو نفر با نامهای خانوادگی “روحانی” و “کسرایی” نگهداری کرده است (با رئیس جمهور ایران اشتباه نشود). وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ و دوباره در سال ۲۰۱۸، هنگامی که دولت ترامپ تحریم هایی را که دولت اوباما به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ لغو کرد، ایران ایر را تحریم کرد.

علاوه بر این ، قرض‌الحسنه حزب‌الله حساب های دیگری را به عنوان لیره، دلار آمریکا و یورو برای سایر نهادهای ایرانی و فعالان در لبنان در اختیار داشته است. آنها شامل حساب های هلال احمر ایران بودند.

این اسناد هک شده همچنین گزارش هایی را در باره نهادهای رسانه ای ایرانی در بیروت نشان می دهد. این حساب ها شامل یورو برای دفتر رادیو و تلویزیون ایران (که به عنوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود)، که در سال ۲۰۱۳ تحریم شد و برای مقامات پرس تی وی مانند ناجی جانانی، مدیر سابق اخبار ایران در کانال عربی زبان العالم. این اسناد گزارش هایی از مقامات العالم مانند محمود بجنوردی را نشان می دهد که به عنوان مدیر کانال در بیروت و به عنوان مدیر کل کانال های خارجی ایران در لبنان فعالیت می کرد.

در این اسناد، روایتی از دفتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر حکومت ایران، به عنوان “ولی فقیه” یا فقیه حاکم ذکر شده است. در این اسناد همچنین یک حساب برای “سفارت”، احتمالاً سفارت ایران ذکر شده است.

سرانجام، موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله یک حساب برای کمک های مالی به حوثی های یمن تحت عنوان “کمک های مالی برای کودکان یمن” نگهداری می کند. حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که حزب الله ۲ میلیون دلار برای “برادران در یمن” ارسال کرده است.  گفته می شود که حوثی ها سپس بودجه شخصی خود را برای پشتیبانی و کمک به شبه‌نظامیان در لبنان به حزب الله ارسال کردند.

صاحب حساب و سپرده گذار عمده ایرانی در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله، عیسی طباطبایی است. طباطبایی، که نماینده خامنه ای است و در لبنان فعالیت می کند، چهره ای با نفوذ در محافل حزب الله است. وی در ایجاد بسیاری از موسسات، از جمله كمیته امداد امام خمینی،  بنیاد شهید و بیمارستان الرسول الاعظام نقش اساسی داشت. مطابق اسنادی که صادق موسوی، یکی از فعالان اولیه انقلاب اسلامی در لبنان طی دهه ۱۹۷۰ ارائه کرده، طباطبایی همچنین در تأسیس “صندوق همکاری اسلامی” نقش اساسی داشته است. سابقه فعالیت طباطبایی در لبنان نیز به دهه ۱۹۷۰ برمی گردد؛ زمانی که وی به جذب شیعیان جوان برای حزب الله فعالیت می کرد.

طباطبایی انجمن مراکز فرهنگی امام خمینی را که حساب‌های موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله را در اختیار دارد تأسیس کرد و هنوز هم بر آن نظارت دارد. یکی از شرکای بنیانگذار طباطبایی در این مسسه یک مقام ارشد حزب الله به نام شیخ اکرم برکت است که در مقطعی این انجمن را هدایت می کرد. برکت، هم اکنون دستیار فرهنگی رئیس شورای اجرایی حزب الله، فعالیت تبلیغی را بر عهده داشته و ایدئولوژی مذهبی حزب الله را در سراسر جهان از جمله در برزیل و پاراگوئه تبلیغ می کند. جایی که سه خواهر و برادرش، همه تروریست های مشخص جهانی، از جمله رهبران مالی حزب الله در این کشور هستند.

در اسناد موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله اسامی سایر موسسات مورد حمایت ایران که طباطبایی تأسیس کرده است، نیز به چشم می‌خورد. اینها شامل بیمارستان هلال احمر ایران، معروف به بیمارستان شیخ راغب حرب که مدیر کل آن نماینده هلال احمر ایران در لبنان است. گزارش دیگری نیز می‌گوید که یک حساب نیز متعلق به انجمن خیریه الکوثر که طباطبایی نیز آن را تأسیس کرد، وجود دارد.

شعبه بانک صادرات ایران در لبنان تنها بانک ایرانی است که در این هک ذکر شده است.

در سال ۲۰۰۶، خزانه داری آمریکا، تحت مقررات معاملات و تحریم های ایران، که معاملات خاصی را با برخی از بانک های ایرانی ممنوع می کرد، از انجام معاملات مستقیم یا غیرمستقیم از طریق سیستم مالی ایالات متحده به بانک صادرات را منع کرد.  خزانه داری آمریکا خاطرنشان كرد كه “از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، بانك صادرات ۵۰ میلیون دلار از طریق شركت تابعه خود در لندن از بانك مركزی ایران به شعبه خود در بیروت برای بهره مندی از جبهه های حزب الله در لبنان منتقل كرد.” علاوه بر این، “حزب الله از بانک صادرات برای ارسال پول به سایر سازمان های تروریستی استفاده کرده است.”

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا