آذربایجان

الهام علی‌اف و مهربان علیوا از کوی شهدا بازدید کردند

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و مهریان علیوا معاون اول رئیس جمهور در سی و یکمین سالگرد کشتار خونین توسط امپراتوری شوروی در باکو از کوی شهدا بازدید کردند.

سی و یک سال از فاجعه خونین ۲۰ ژانویه گذشته است. الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و مهریان علیوا معاون اول رئیس جمهور در سی و یکمین سالگرد کشتار خونین توسط امپراتوری شوروی در باکو از کوی شهدا بازدید کردند.

سی و یک سال پیش، در ۲۰ ژانویه، نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در راستای حمایت از تجاوزات ارمنی ها که منجر به ادعاهای ارضی علیه آذربایجان شد، به خیابان ها و میادین باکو هجوم آوردند. در نتیجه، صدها انسان بی گناه که علیه ادعاهای ارضی ارامنه معترض بودند دستگیر، کشته و زخمی شدند. این سرکوب، بار دیگر ماهیت جنایتکارانه رژیم توتالیتر شوروی را در آستانه فروپاشی به جهانیان نشان داد. اقدام وحشیانه ای که آن روز توسط ماشین سرکوب امپریالسم شوروی علیه مردم آذربایجان انجام شد در تاریخ بشر به عنوان یکی از سنگین ترین جنایات علیه بشریت ثبت شد. فاجعه ۲۰ ژانویه، در عین حال نشان دهنده مبارزه و غرور مردم آذربایجان بود که سیاست خیانت آمیز رهبری جنایتکار شوروی را تحمل نکردند و در پی آزادی و استقلال خود بودند.

ژانویه سیاه، جدا از اینکه یک روز فاجعه‌بار در تاریخ مردم آذربایجان است، در عین حال یک صفحه افتخار نیز است. این وقایع نشان داد که مردم آذربایجان مصمم هستند برای احیای حقوق و حاکمیت نقض شده خود مبارزه کنند. هم اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و هم رهبری آذربایجان شوروی در آن زمان، بخاطر اینکه خود سازمان دهنده و مشارکت کننده مستقیم در این قتل عام خونین بودند، نه تنها برای پرده برداری از آن و محاکمه مرتکبان اقدامی انجام ندادند بلکه برای سرپوش گذاشتن بر روی این جنایت هر اقدامی لازم بود کردند.

یک روز پس از فاجعه ۲۰ ژانویه، سفر حیدر علی اف به نمایندگی از آذربایجان به مسکو برای افشای عاملان این اقدام خونین که توسط ارتش سرخ در آذربایجان انجام شده بود، برای مردم آذربایجان در آن زمان حمایت و تسلی بود. مردم در آن روزهای سخت احساس درماندگی می کردند. حیدر علی اف که سالها هدایت آذربایجان را بر عهده داشت، در اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز مناصب بالایی داشت. او، به دلیل تجربه مدیریت غنی که داشت، پیش‌تر توسط رهبری اتحاد جماهیر شوروی بازنشسته شده بود، اما باز هم با وجود همه محرومیت ها، رهبران شوروی را در خصوص این سرکوب جنایت‌بار به چالش کشید.

وی همچنین رهبری اتحاد جماهیر شوروی سابق را به دلیل انتصاب یک رهبر بی سواد سیاسی و برده مانند به آذربایجان محکوم کرد.

در پایان قرن بیستم، مردم آذربایجان به تمام جهان ثابت کرد که به عنوان یک ملت قادر به برقراری عدالت و حفظ کرامت خود می‌باشد. بنابراین، ژانویه خونین برای مردم آذربایجان بالاترین قله از نظر محافظت از عزت خود نیز است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا