آذربایجانفرهنگ و هنر

امروز جشن چهارشنبه اول، (چهارشنبه آب) در آذربایجان است

مقدمات عید نوروز با «چهارشنبه آب» این هفته آغاز می شود. این چهارشنبه "دروغگو"، "چهارشنبه اولین"، "نوروز آب‌ها" نیز خوانده می شود.

بر اساس اعتقادات، چهارشنبه آب به عنوان اولین چهارشنبه جشن گرفته می شود چرا که خداوند ابتدا آب را آفرید.

در چهارشنبه آب، منابع آب و آب تجدید می شوند، ‌جوی‌های آب تعمیر می شوند، حوزه های آب آبادسازی می‌شوند و جشن های مختلف مربوط به آب برگزار می شود. چهارشنبه آب با اعتقاد به پرستش آب همراه است.

طبق اعتقاد مردم آذربایجان، کسانی که در چهارشنبه آب از روی “آب شیرین” عبور می کنند و دردسرهای خود را به آن می ریزند، در تمام طول سال از بیماری دور خواهند ماند. در این روز، مراسم مختلفی بر روی آب برگزار می شود، آوازهایی به احترام «آبان و یدان»، که تورکان باستان آنها را خدای آب می دانستند خوانده می شود.

قرار دادن آب روی میز در چهارشنبه آب، سرریز آب روی میز نیز خوب تعبیر می شود. اگر آب روی میز شما ریخته شود، انتظار می رود آن سال برای شما پر برکت باشد.

در روز چهارشنبه عبور از روی آبی که بی‌صدا جریان دارد، به عنوان نشانه ای از شکست تلقی می شود و بر اساس اعتقادات تورکان باستان که تا کنون نیز ادامه داشته، اگر امروز از سر یک زن بدون فرزند آب بریزید، ممکن است فرزند به دنیا بیاورد. در این روز همچنین، مردم، بر روی یکدیگر آب می اندازند که نشان از خوش یمنی دارد.

لازم به ذکر است که چهارشنبه آتش در آذربایجان در ۲ مارس (۱۲ اسفند) و چهارشنبه باد نیز در ۹ مارس (۱۹ اسفند) برگزار می شود. چهارشنبه آخر سال نوروز -چهارشنبه خاک نیز در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) جشن گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا