ایرانسیاست

ایران از ژاپن خواسته است تا در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز شرکت نکند

یک رسانه ژاپنی نوشت که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار اخیر خود با مقامات ژاپنی، مخالفت صریح تهران را با پیوستن ژاپن به ائتلاف دریایی کشورها  در منطقه خلیج و تنگه هرمز بیان کرده است.

یک منبع دیپلماتیک ژاپنی روز شنبه گفت که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران مخالفت کشورش را با مشارکت احتمالی ژاپن در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز هنگام دیدار روز چهارشنبه  با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در شهر «یوکوهاما» اعلام کرده است.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، با انتقال مخالفت صریح ایران با حضور نظامی ژاپن در تنگه هرمز از سوی وزیر خارجه ایران، این کشور پیامی محکم درباره ائتلاف دریایی کشورهای بزرگ جهان در منظقه خلیج و تنگه هرمز و در بحبوحه افزایش تنش بین با آمریکا فرستاد.

 در حالی که برخی کشورها از جمله استرالیا و انگلیس اعلام کرده‌اند در این ائتلاف شرکت خواهند کرد، ژاپن همچنان در مورد این موضوع و اتحاد خود با واشنگتن و روابط سنتی دوستانه با تهران گرفتار مانده است. به گفته این منبع دیپلماتیک، ظریف به آبه گفت که استقرار نیروهای نظامی خارجی در منطقه موجب افزایش امنیت در تنگه هرمز نمی‌شود، بلکه می‌تواند ثبات در خاورمیانه را به خطر اندازد.

ظریف و آبه همچنین در مورد وضعیت صادرات نفت خام ایران، که در حال حاضر به دلیل تحریم آمریکا بسیار سخت است ،گفت‌وگو کردند. به نوشته این منبع خبری، توکیو در پاسخ به درخواست آمریکا اعلام کرده که  در حال بررسی این است که چه نقشی را می‌تواند در حفاظت از کشتی‌ها در تنگه  هرمز ایفا کند.

روز پنجشنبه «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن، گفت: «ژاپن پس از بررسی عوامل مختلف از جمله تامین  امن منابع نفتی مورد نیاز و روابط با آمریکا و ایران، درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

این در حالی است که یک نظرسنجی خبرگزاری «کیودو» در ماه جاری میلادی نشان داد بیش از نیمی از رای دهندگان ژاپنی مخالف اعزام پرسنل نظامی این کشور به خاورمیانه برای پیوستن به ائتلاف دریایی هستند.

به نوشته ژاپن تایمز، وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده که  آبه قصد دارد اواخر شهریور با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقات کند. ژاپن در تلاش است در کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج و تنگه هرمز نقش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا