آذربایجانایرانجهانسیاست

بازتاب وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجانی در گزارش آنتونیو گوترش به مجمع عمومی سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران را به هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی این سازمان ارسال کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را مطابق با قطعنامه شورای حقوق بشر به هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی این سازمان ارسال کرد.

این گزارش، بر اساس قطعنامه ۴۶/۱۸ شورای حقوق بشر ارائه شده است که در آن شورا از گزارشگر ویژه خواسته است تا در خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی گزارش دهد. این گزارش حاوی اطلاعات جمع آوری شده تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱، از جمله از دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان های غیردولتی و رسانه ای، و مصاحبه با قربانیان نقض حقوق بشر، خانواده ها و وکلای آنها است.

در بخشی از این گزارش آمده است، گزارشگر ویژه همچنان به دریافت گزارش هایی مبنی بر هدف قرار دادن فعالان جامعه مدنی تورک تبار آذربایجانی که از حقوق اقلیت ها حمایت می‌کنند، از جمله عباس لیسانی و علیرضا فرشی ابراز نگرانی می‌کند.

این گزارش می‌گوید، «آقای فرشی، که به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز در روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۴ به اتهامات امنیت ملی محکوم و زندانی شده بود، مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته و مجروح شده است. علیرغم چندین درخواست علنی برای تحقیقات در مورد بدرفتاری و مراقبت های پزشکی، وی تحت درمان قرار نگرفته و از زندان اوین به زندان فشافویه [تهران بزرگ] منتقل شده است. همچنین گفته می شود که وی با اتهامات جدیدی در ارتباط با خود روبرو است.»

در ادامه گزارش آنتونیو گوترش گفته شده است: «آقای لیسانی و هفت زندانی سیاسی ترک-آذربایجانی اخیراً در اعتراض به بدرفتاری علیه‌ آقای لسانی در ژوئن ۲۰۲۱ دست به اعتصاب غذا آغاز زدند. اعتصاب، پس از آنکه مقامات با درخواستهای مربوط به مرخصی پزشکی و انتقال زندانیان محکوم به جرایم خشونت آمیز از بند زندانیان سیاسی موافقت کردند، در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ به پایان رسید، اما این موارد محقق نشده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا