جهان

بازداشت یک شهروند روس مخالف جنگ اوکراین پس از گریختن به بلاروس

الکسی موسکالیف، مرد ۵۴ ساله روس که دخترش را از او گرفته‌اند و به جرم «توهین به ارتش» به دو سال زندان محکوم شده است، پس از گریختن از حبس خانگی روز پنجشنبه ۱۰ فروردین در بلاروس دستگیر شد.

وکیل آقای موسکالیف ضمن اعلام این خبر گفت:«احتمالا به دلیل استفاده نادرست از تلفن همراه محل او برملا و موجب دستگيری او شده است.»

آقای موسکالیف، بامداد روز سه‌شنبه از حبس خانگی در شهر محل اقامت خود واقع در جنوب مسکو گریخت. همان روز دادگاهی به صورت غیابی او را به جرم توهین به ارتش و براساس قوانینی که سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین تصویب شد به دو سال حبس محکوم کرد.

هنوز مشخص نیست که او مسیر ۷۰۰ کیلومتری از شهر یفرموف، محل سکونت خود تا منیسک، پایتخت بلاروس را چگونه طی کرده است.

او به دلیل فرار از حبس خانگی ممکن است با اتهامات جدیدی روبرو شود ولی دستگاه قضایی روسیه تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.

یک شبکه خبری روسی به نقل از وزارت کشور بلاروس دستگیری آقای موسکالیف را تایید کرد. وزارت کشور بلاروس گفت:«یک شهروند به نام الکسی موسکالیف که تحت تعقیب مراجع قضایی روسیه بود توسط ماموران پلیس بلاروس بازداشت شده است.»

وکیل خانواده موسکالیف گفت احتمالا کارهای اداری و تشریفاتی برای بازگرداندن او به روسیه چند روز طول خواهد کشید.

آقای موسکالیف سال گذشته به خاطر نقاشی‌های ضد جنگ دخترش ماشا که در آن زمان دوازده ساله بود تحت نظر پلیس قرار گرفت. ماشا در یکی از نقاشی‌های خود در مدرسه تصویری از شلیک موشک‌های روسی به سوی یک مادر و بچه اوکراینی کشیده بود.

پس از این ماجرا آقای موسکالیف به ادعای دادستانی روسیه به دلیل اظهارنظرهای ضد جنگ در شبکه‌های اجتماعی تحت پیگرد قرار گرفت.

پرونده آقای موسکالیف به خصوص پس از آنکه در ماه مارس دخترش ماشا را به دستور نهادهای مسئول از او گرفته و به یک مرکز کودکان بی‌سرپرست منتقل کردند در داخل و خارج روسیه پوشش رسانه‌ای وسیعی پیدا کرد.

وکیل آقای موسکالیف به خبرگزاری‌ها گفت اطلاع ندارد که مسئولان این مرکز فرار پدرش را با ماشا در میان گذاشته‌اند یا نه.

او افزود که تلاش می‌کند ماشا را از مرکز نگهداری کودکان خارج کرده و سرپرستی موقت او را به خانواده آقای موسکالیف منتقل کند.

جلسه دادگاه برای شکایت وکیل آقای موسکالیف به انتقال ماشا به مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست روز ششم آوریل برگزار می‌شود.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا