ایرانجهان

بوریل: انتظار هیچ پیشرفتی را در مذاکرات اتمی ندارم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در نیویورک هیچ فایده‌ای برای پیشرفت در مذاکرات نخواهد داشت

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که انتظار هیچ گونه پیشرفتی در مذاکرات اتمی همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته جاری را ندارد.

بورل، سه‌شنبه 29 شهریور، در گفت‌وگو با مجله «پولیتیکو» تاکید کرد که به باور او، دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در نیویورک هیچ فایده‌ای برای پیشرفت در مذاکرات نخواهد داشت.

او گفت که اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را به عبور از آخرین مرحله مذاکرات تشویق می‌کرد اما پاسخ اخیر ایران به پیشنهاد این اتحادیه مانع رسیدن به توافق شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: «طی سه ماه اخیر گام‌های مهمی برای نزدیک‌کردن نظرات برداشته شد، اما در هفته‌های اخیر شاهد دوری نظر مذاکره‌کنندگان بودیم

بورل اظهار داشت: «هم اکنون مذاکرات متوقف شده و ما در بن‌بست قرار داریم چرا که پاسخ اخیر ایران ناامید کننده بود و با هدف رسیدن به توافق ارائه نشده بود

 

پیشتر کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد مذاکرات احیای برجام گفت که «هیچ پیشنهاد بهتری برای ایران» وجود ندارد و این بر عهده تهران است که «تصمیم درست» بگیرد.

بورل همچنین تاکید کرد، پیشنهاد مطرح شده اروپا برای احیای برجام کماکان روی میز است و افزود که «پیشنهاد بهتری وجود ندارد

برخی دیپلمات‌های غربی هم با اعلام بن‌بست در مذاکرات به‌دلیل رفتار تهران و پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا، اشاره کردند که احتمالا تا پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در نوامبر آینده مذاکراتی انجام نخواهد شد.

اتحادیه اروپا پس از 16 ماه مذاکرات فشرده با ایران درباره احیای برجام، اوت گذشته پیشنهادی به طرف‌های مذاکره ارائه کرد.

در همین رابطه ایران اواسط اوت پاسخ خود به پیشنهاد مذکور را به بورل انتقال داد و پس از آن ایالات متحده نیز ملاحظات خود بر پاسخ ایران را به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتقل کرد.

اما ایران در واکنش به ملاحظات آمریکا خواستار توقف پیگیری و خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحقیق پیرامون آثار اورانیوم غنی‌شده در 3 سایت پنهانی خود شد که این درخواست مذاکرات را در آخرین مرحله به بن‌بست کشاند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا