ایرانجهانخاورمیانهسیاست

تحریم رهبران حوثی‌؛ آمریکا: ایران اقدام مثبتی برای پایان دادن به جنگ یمن نمی‌کند

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت گفت که وی هنوز اقدام مثبت ایران برای پایان دادن به درگیری های یمن ندیده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن از مذاکرات مستقیم بین عربستان سعودی و ایران استقبال کرد اما گفت که وی هنوز اقدام مثبت ایران برای پایان دادن به درگیری های یمن را که ده ها هزار نفر را به کام مرگ کشانده و میلیون ها نفر را با قحطی روبرو کرده، ندیده است.

تیم لندركینگ گفت، واشنگتن خواهان یک راه حل دراز مدت فراتر از آتش بس است و از تهران خواست که از گفتگوهای صلح حمایت کند.

از سوی دیگر، وزارت خزانه داری آمریكا اعلام كرد، ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت دو مقام نظامی حوثی را در رابطه با حمله این گروه مورد حمایت ایران برای تصرف منطقه مارب یمن تحریم كرد.

نماینده ویژه آمریكا در امور یمن، اوایل روز پنجشنبه، از این گروه شبه‌نظامی تندرو خواست كه تنش‌ها را کاهش دهد و به طور جدی در راستای تلاش های آمریكا و سازمان ملل متحد برای آتش بس گام بردارد.

لندرکینگ گفت: “حوثی ها موفق به تصرف مارب نخواهند شد. در عوض آنها فشار زیادی را بر وضعیت بسیار شکننده بشردوستانه وارد می کنند، آنها زندگی ۱ میلیون آواره داخلی را … در معرض خطر قرار می دهند.”

وی گفت ایالات متحده تحریمهایی را علیه محمد عبدالکریم الغماری، و یوسف المدنی رهبر نیروهای حوثی منصوب شده برای تصرف مارب اعمال می کند.

خزانه داری آمریکا در بیانیه ای با اعلام تحریم ها، الغماری را به طولانی کردن جنگ و سازماندهی حملاتی که به غیرنظامیان آسیب رسانده است متهم کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز المدنی را به عنوان یک تروریست جهانی خاص در لیست سیاه قرار داد.

ریاض در ماه مارس پیشنهاد آتش بس سراسری و بازگشایی ارتباطات هوایی و دریایی با مناطق تحت کنترل حوثی ها را برای کمک به پایان دادن به درگیری، پیشنهاد کرد.

اما حوثی ها اصرار دارند که محدودیت ها در بندر حدیده و فرودگاه صنعا قبل از هرگونه مذاکرات آتش بس برداشته شود.

این گروه همچنین بارها حملات موشکی و پهپادی برون مرزی را به شهرهای عربستان سعودی انجام داده و این ائتلاف را مجبور به پاسخگویی با حملات هوایی به اهداف حوثی ها در یمن کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا