ایرانجهان

آذربایجان محموله بزرگ هروئین از مقصد ایران به اوکراین را کشف و ضبط کرد

ماموران گمرک جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت بیش از ۲۴۴ کیلوگرم هروئین از مقصد ایران به اوکراین را در گمرک آستارا کشف و ضبط کرد.

صفر مهدیف، رئیس گمرکات آذربایجان  گفت: «بیش از ۲۴۴ کیلوگرم هروئین در پست گمرک آستارا در مرز جنوبی کشور کشف شد.»

این محموله ۲۴۴ کیلوگرمی هروئین داخل کامیونی حاوی بار هندوانه جاسازی شده بود که توسط سگ‌های آموزش دیده کشف شد.

گمرک آذربایجان روز ۲۴ فروردین سال جاری نیز از کشف یک محموله ۲۳۰ کیلوگرمی هروئین بارگیری شده از ایران در یک کامیون حامل بار سیب‌زمینی در گمرک آستارا خبر داده بود.

ارزش قابل توجه تجارت مواد مخدر و مدیریت تدارکات لازم برای تضمین ترانزیت پایدار چندصد هزار کیلو مواد مخدر نشان می‌دهد که این کار بدون حمایت قوی در حکومت ایران امکان‌پذیر نیست.

منابع موسسه تحلیل‌گر استراتفور اشاره می‌کنند که فرماندهان سپاه پاسداران از طریق مناطق تحت فرماندهی خود، بر جریان مواد مخدر نظارت می‌کنند و درآمد سودآوری را به‌دست می‌آورند.

روزنامه تایمز در نوامبر ۲۰۱۷ در گزارشی مفصل نوشت سپاه پاسداران ایران سالانه میلیاردها دلار از قاچاق مواد مخدر سود می‌برد. در این گزارش آمده که این نهاد برای قاچاق مواد مخدر با شبکه‌های تبهکار در نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کرده است.

سردار عبدالله عراقی از فرماندهان سپاه پاسداران تهران و محسن رفیق‌دوست، وزیر سپاه در دهه ۶۰، دو فرمانده ارشدی هستند که سازمان اطلاعات آمریکا توانسته ارتباط آن‌ها را با سازمان‌های تبهکار اروپای شرقی کشف کند.

به گفته یک مقام عالی‌رتبه سابق‌ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، سپاه تریاک افغانستان را در ایران به هروئین و مرفین تبدیل و با همکاری باندهای تبهکار به سرتاسر جهان قاچاق می‌کند.

در عین حال، او گفته است که سپاه پاسداران برای قاچاق از تدارکات منحصر به فرد خود، از جمله شرکت‌های کشتیرانی و هواپیمایی استفاده می‌کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۷ مارس ۲۰۱۲ در بیانیه‌ای سرتیپ غلامرضا باغبانی، از فرماندهان ارشد “نیروی قدس سپاه پاسداران” را قاچاقچی مواد مخدر معرفی کرد و او را تحت تعقیب قضائی قرار داد.

روزنامه دی ولت در اواخر سال ۲۰۱۱ با استفاده از اخبار منتشر شده توسط ویکیلیکس نوشت: «درآمد سپاه پاسداران از قاچاق مواد مخدر به اروپا بالغ بر چندین میلیارد یورو است. بر اساس این اسناد، مواد مخدر توسط ایران به آذربایجان منتقل می‌شود و از آن‌جا به اروپا صادر می گردد.»

هروئینی که از ایران به آذربایجان صادر می شود، از بیست هزار کیلوگرم در سال ۲۰۰۶ به ۵۹ هزار کیلوگرم در یک چهارم اول سال ۲۰۰۹ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا