آذربایجان

تداوم‌ توزیع کتابهای ترکی در اورمیه؛ “فریادی در جهت مطالبه حقوق اولیه انسانی”

روز‌ سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ در دومین روز پیاپی به‌ جهت گرامیداشت و تکریم «روز جهانی زبان مادری»، فعالین‌ آذربایجانی در شهر اورمیه اقدام به توزیع کتابهای تورکی بین کودکان کردند

همزمان با روز جهانی زبان مادری، فعالین مدنی آزربایجان جنوبی در شهرهای مختلف از جمله تبریز، اورمو، اردبیل، زنجان، قوشاچای، سولدوز، تهران، کرج، مرند و… با توزیع کتاب، پخش تراکت های تبریک، توزیع شکلات، دیوارنویسی و گرافیتی و اطلاع رسانی در صفحات مجازی لزوم تدریس به زبان‌مادری را یادآور شده، خواستار اجرای اصول و مواد کنوانسیون ها و میثاق نامه های بین المللی حقوق زبانی توسط دولت ایران می گردند.

فعالین آزربایجانی طی روزهای اخیر با راه اندازی هشتک #منوفارسی که همراهی دیگر اتنیک های غیرفارس را نیز در پی داشت کارزاری در جهت پایان سیستم تک زبانی موجود شده اند.

افت تحصیلی، عدم اعتماد به نفس، شانس کمتر در پیدا کردن موقعیتهای شغلی مناسب از جمله آسیب های فردی عدم تحصیل به زبان مادی می باشد.

همچنین نابودی زبان و به تبع آن فرهنگ و هویت جمعی که محصول تجربه زندگی هزاران ساله نسلهای متمادی و عالی ترین میراث معنوی یک جامعه می باشد از جمله آثار مخرب عدم تحصیل به زبان مادری و ممنوع کردن زبانهای غیرفارسی در ایران می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا