جهانخاورمیانه

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد باند فرودگاه حلب در حمله اسرائیل «آسيب ديده است»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۱۸ اسفند گزارش داد که بررسی تصاویر ماهواره‌ای پس از حمله منتسب به اسرائیل به فرودگاه بین المللی حلب نشان می دهد که حفره‌های بزرگی در باند پرواز این فرودگاه ایجاد شده است.

یک مقام سازمان ملل نیز از این حمله به دلیل ایجاد اختلال در کمک رسانی به زلزله زدگان سوریه انتقاد کرد.

اسرائیل در گذشته نیز با هدف مختل کردن انتقال تسلیحات ارسالی از سوی جمهوری اسلامی به سوریه و لبنان به فرودگاه بین المللی حلب حمله کرده بود.

به رغم ادامه بحران در سیاست داخلی اسرائیل و افزایش حجم و غلظت غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی پس از ناکام ماندن مذاکرات احیای برجام، حملات هوایی اسرائیل به قلمرو سوریه ادامه پیدا کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود تصاویری که صبح روز سه شنبه ۱۶ اسفند توسط شرکت ماهواره ای «پلنت لبز پی بی سی» ضبط شده نشان می‌دهد که تعدادی خودرو دراطراف تنها باند پرواز فرودگاه حلب تجمع کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در جنوب ترمینال مسافران یک حفره جدید و بزرگ ایجاد شده است.

به نظر می‌رسد که سه نقطه از این فرودگاه که در حمله منتسب به اسرائیل در ماه سپتامبر آسیب دیده بودند در حمله اخیر نیز هدف قرار گرفته‌اند. یک قسمت دیگر از باند فرودگاه حلب نیز در حمله هوایی ماه اوت آسیب دیده بود ولی تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهند که در حمله روزهای اخیر به این قسمت آسیبی وارد نشده است.

فرودگاه حلب مثل بسیاری از فرودگاه‌های سوریه مصرف دوگانه نظامی و غیرنظامی دارد.

جمهوری اسلامی در کنار روسیه حامی اصلی رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه بوده و با اعزام شبه نظامیان شیعه، پرسنل سپاه پاسداران و تسلیحات و مهمات در پیروزی‌های ارتش سوریه نقش مهمی ایفاد کرده است.

فرودگاه حلب بر اثر حمله هوایی روز سه‌شنبه تعطیل شد. وزارت خارجه سوریه این حمله را به دلیل هدف گرفتن یک فرودگاه غیرنظامی و کانال اصلی انتقال کمک برای مناطق آسیب دیده در زلزله ماه گذشته «جنایت دو برابر» توصیف کرد.

در پی وقوع زمین لرزه بزرگ روز ۱۷ بهمن در جنوب ترکیه و شمال سوریه که در مجموع بیش از ۵۱ هزار کشته، از جمله ۶ هزار کشته در سوریه به جا گذاشت، تعداد زیادی از پروازهای حامل کمک‌های بشردوستانه کشورهای مختلف در فرودگاه حلب به زمین می‌نشستند.

مقامات سوری و هماهنگ کنندگان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می گویند در پی حمله روز سه شنبه این پروازها در فرودگاه های دمشق و لاذقیه به زمین می‌نشینند.

خبرگزاری دولتی سوریه روز پنجشنبه به نقل از وزیر راه و ترابری این کشور گفت که فرودگاه بین المللی حلب از روز جمعه فعالیت خود را از سر می‌گیرد و برای فرود هواپیماهای حامل کمک به زلزله زدگان آماده خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز هماهنگ کننده کمک‌های سازمان ملل در سوریه درخواست کرد که در عملیات نظامی تمامی جنبه‌های احتیاط برای حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی رعایت شود.

المصطفی بن لملیح افزود:«تعطیل شدن فرودگاه مانع انتقال کمک‌های بشردوستانه می‌شود و می‌تواند روی وضعیت میلیون‌ها نفر که از زلزله آسیب دیده‌اند تاثیر منفی داشته باشد. علاوه بر این، روی وضعیت جمیعت آسیب پذیر و محتاج کمک‌های بشردوستانه در کل منطقه نیز تاثیر نامطلوبی به جا می‌گذارد.»

دولت اسرائیل تاکنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است و دفتر نخست وزیری اسرائیل حاضر نشد به سئوالات خبرگزاری آسوشیتدپرس در اين مورد پاسخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا