آذربایجانجهان

تمدید قرارداد صادرات گاز آذربایجان به ترکیه

جمهوری آذربایجان هم‌اکنون بعد از روسیه و هم‌پای آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز به ترکیه است و پارسال ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کرد و علاوه بر آن، بیش از این میزان نیز از طریق خاک ترکیه به بازارهای اروپایی گاز فروخت.

قراردادهای تامین و مبادله گاز طبیعی بین شرکت سهامی حمل و نقل نفت ترکیه (بوتاش)، شرکت دولتی نفت آزربایجان (سوکار) و شرکت تدارک گاز آذربایجان‌ امضا شد.

در چارچوب بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز خزر که در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد، مراسم امضای قرارداد با حضور آلپ‌ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و میکائیل کاباروف وزیر اقتصاد آذربایجان برگزار شد.

عبدل‌وحیت فیدان، رئیس و مدیر کل بوتاش و لیدیا صلاح اوا، مدیر کل شرکت تدارک گاز آذربایجان، قرارداد مورد بحث را امضا کردند.

فیدان همچنین 4 قرارداد در زمینه تحویل و مبادله گاز طبیعی با روشن نجف رئیس سوکار امضا کرد. با این چهار قرارداد، گاز آذربایجان از طریق ترکیه به اروپا و جمهوری خودمختار نخجوان که وابسته به آذربایجان است، منتقل می‌شود.

 

ترکیه اخیرا تفاهم‌نامه‌های جدیدی برای خرید گاز ترکمنستان و انتقال آن از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان به خاک خود امضا کرد؛ موضوعی که احتمال عدم تمدید قرارداد گازی با ایران را تقویت می‌کند.

 

طی سه ماهه ابتدایی امسال، صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه دو برابر حجم صادرات گاز ایران به این کشور بود.

 

روسیه با بیش از هفت میلیارد متر مکعب صادرات گاز، بزرگترین تامین‌کننده گاز ترکیه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ بود.

 

جمهوری آذربایجان در نظر دارد صادرات گاز از خاک ترکیه به اروپا را تا سه سال آینده دو برابر کند. در این راستا هم میادین گازی خود در دریای خزر را به سرعت توسعه می‌دهد و هم در تلاش برای کاهش چشمگیر مصرف داخلی گاز از طریق توسعه انرژی‌های خورشیدی و بادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا