آذربایجانایران

تنگ نظری و استبداد فکری؛ جمع‌آوری کتاب‌های مجوز دار تورکی از غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران ✍«حسن ارک»

نمایشگاه کتابی که پارسال در تبریز برگزار گردید، افتضاح بود. افتضاح آن از دو عامل نشات می‌گرفت، اول رکود شدید بازار کتاب به دلیل تورم افسار گسیخته. دوم تنگ نظری و استبداد فکری متولیان فرهنگی که منجر به عدم حضور ناشران مطرح در آن شد. بی رونقی آن زبانزد خاص و عام گردید که آبروی تبریز کتابخوان ملعبه بازی روشنفکران مرکزگرا بشود.

اینک نمایشگاه کتاب در تهران در حال برگزاری و پایان است. خبر آمده که برخی کتابهای تورکی از این نمایشگاه جمع آوری شده‌اند. کتاب‌های تورکی که همگی مجوز چاپ و نشر داشته‌اند.

سالهاست که سیاست‌های حاکم بر نهادهای فرهنگی کشور از متن واقعی جامعه غافل شده‌اند. آنها دیگر توان مدیریت واقعیت‌های موجود در متن جامعه را از دست داده‌اند. آنها دیگر نمی‌توانند با عینیت موجود در متن جامعه ارتباط برقرار کنند، لذا در یک فرایند تدافعی روحی-روانی به درون ذهنیات خود پناه برده‌اند و جرات برون آمدن از درون ذهن خود به متن واقعیات جامعه را ندارند. در ذهن خود برنامه می‌نویسند و در ذهن خود موفقیت‌های برنامه‌هایشان را تصویرسازی می‌کنند و در ذهن خود از این موفقیت‌های فرضی-ذهنی ارضا می‌شوند. غافل از آنکه که متن جامعه بی‌توجه به برنامه‌های ذهنی آنان در مسیر عینی خود در حال حرکت به سوی اهداف غایی خود هست.

اندیشه‌ای که به رهبری کشور مشورت می‌دهد، علی رغم منافع واقعا قابل وصول کشور و مصلحت‌های سیاسی-اجتماعی مورد نیاز جامعه، کتاب نان و شراب را بردارد و با سفر به اعماق تاریخ، ادعای یونانیان ضد تورک مبنی بر ستم تورک‌ها بر یونانیان را یادآوری نماید، دشمن روابط سالم ایران با کشورهای تورک بویژه تورکیه است. این اندیشه در عین ضد تورک بودن ضد وحدت سالم و عادلانه اقوام و ملل متنوع ایران با یکدیگر است. همان اندیشه بعد از بازدید مقام رهبری از نمایشگاه فرصت را مغتنم می‌داند و بلافاصله کتاب‌های تورکی را از غرفه‌های آن جمع آوری می‌کند. این اندیشه می‌خواهد یک پیغام بسیار مهم را به جامعه تورک‌های ایران و جهان ارسال کند. او می‌خواهد بگوید، نظام دولت‌داری پان فارسی که اربابان رضاخان پهلوی در صد سال قبل بر جامعه چند قومی و چند ملیتی ایران تحمیل کرده‌اند، هنوز هم به همان سیاق دوران پهلوی در حال انجام وظیفه بر علیه اقوام و ملل غیر فارس ایران بویژه تورک‌های ایران است.

در این میان بر عهده مسئولین تورک زبان درون حکومتی و نمایندگان مجلس است که احساس مسئولیت نمایند و از سیاست گذاران فرهنگی کشور توضیح بخواهند که چرا کتاب‌های مجوز دار تورکی از غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران جمع آوری شده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا