ایرانجهانخاورمیانهسیاست

جویش کرونیکل: موساد دانشمندان ایران را برای منفجر کردن تاسیسات هسته‌ای استخدام کرد

روزنامه جویش کرونیکل اسراییل در گزارش که ۱۱ آذر منتشر کرده مدعی شد، موساد دانشمندان ایران را برای منفجر کردن تاسیسات هسته‌ای استخدام کرد.

بر اساس این گزارش موساد تیمی از دانشمندان هسته ای ایران را برای انجام یک عملیات مخفی که در اوایل سال جاری میلادی یکی از امن‌ترین تاسیسات هسته ای ایران را منفجر کرد، استخدام کرد.

جویش کرونیکل می‌گوید، ماموران اسرائیلی با بیش از ۱۰ دانشمند تماس گرفتند و با تخریب سالن زیرزمینی سانتریفیوژ در نطنز در ماه آوریل موافقت کردند،

این گزارش مدعی است، برخی از مواد منفجره ای که آنها استفاده کردند توسط یک پهپاد به داخل محوطه انداخته شد و توسط دانشمندان بی سر و صدا برداشته شد؛ در حالی که برخی دیگر به صورت مخفیانه در جعبه های مواد غذایی در یک کامیون حمل غذا منتقل شد. ویرانی های این انفجار باعث هرج و مرج در بالاترین سطوح رهبری ایران شد. ۹۰ درصد سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای را منهدم کرد و پیشرفت به سمت ساخت بمب را به تاخیر انداخت و مجموعه کلیدی را تا ۹ ماه از کار انداخت.

این سه عملیات مرتبط با موساد است که طی یک دوره ۱۱ ماهه خرابکاری در ایران انجام شد. دو مورد اول در تیرماه ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ مجتمع نطنز را با استفاده از مواد منفجره هدف قرار داد و سومین مورد در خرداد ماه امسال با یک کوادکوپتر به شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران در شهر کرج حمله کرد.

ساعاتی پس از اینکه ایران اعلام کرد استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته «IR-5 و IR-6» را در این سایت آغاز کرده است، این بمب ها از راه دور منفجر شدند.

این انفجار سیستم برق داخلی مستقل و بسیار ایمن را که تامین کننده سانتریفیوژها بود، نابود کرد.

کرونیکل با استناد به یک منبع امنیتی که نخواسته نامش فاش شود، گفت: “انگیزه های دانشمندان همه متفاوت بود. موساد متوجه شد که آنها عمیقاً چه چیزی در زندگی خود می خواستند و آن را به آنها پیشنهاد داد.”

این منبع افزود: «یک حلقه درونی از دانشمندان وجود داشت که اطلاعات بیشتری در مورد این عملیات داشتند، و یک حلقه بیرونی که کمک کردند اما اطلاعات کمتری داشتند.»

این منبع گفت: «پس از انفجار، دانشمندان مسئول به مکان امنی منتقل شدند. همه آنها امروز بسیار امن هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا