ایرانجهان

حمایت جهانی از خیزش انقلابی ایران و طرح قانون‌گذاران آمریکا برای تحریم خامنه‌ای و رئیسی

با ادامه حمایت جهانی از خیزش انقلابی ایرانیان، منابع آگاه کنگره به واشینگتن فری بیکن گفتند اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه طرحی به نام «مهسا امینی» هستند تا به موجب آن علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تحریم کنند.

طبق این گزارش، طرح مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر علی خامنه‌ای و دفترش، ابراهیم رئیسی و دفتر او را نیز به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تحریم می‌کند. این طرح در مجلس قبلی مورد حمایت دموکرات‌ها نبود، اما در مجلس جدید حمایت هر دو حزب را به همراه دارد.

جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از مبتکران این طرح، به واشینگتن فری‌ بیکن گفت: «دولت بایدن در اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات به کندی عمل کرده و حتی اتحادیه اروپا در این زمینه از کاخ سفید پیشی گرفته است.»

او افزود: «دولت بایدن همچنان تلاش می‌کند با مقامات ارشد جمهوری اسلامی مرتبط باشد تا با آنها به یک توافق هسته‌ای فاجعه‌بارتر برسد.»

تهیه این طرح در حالی صورت می‌گیرد که مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه با ۴۲۰ رای موافق و یک رای مخالف، قطعنامه نمایندگان دو حزب را در محکومیت سرکوبگری رژیم ایران و در حمایت از «معترضان شجاع ایران» تصویب کرد.

نازنین بنیادی، بازیگر و کنشگر مدنی،  گفت: «تصویب قاطع طرح حمایت از معترضان ایران و محکومیت سرکوبگری جمهوری اسلامی از سوی اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد، قانون‌گذاران آمریکایی در مجلس جدید برای حمایت از مردم ایران اختلاف نظرشان را کنار گذاشته‌اند.»

فیل گوردون، دستیار مشاور امنیت ملی و رییس‌جمهوری آمریکا، نیز از دیدار با نازنین بنیادی خبر داد و بر همبستگی با معترضان شجاع ایران و ضرورت پاسخگو کردن جمهوری اسلامی، به ویژه در ارتباط با اعدام معترضان درپی دادگاه‌های فرمایشی، تاکید کرد.

از سوی دیگر، کریس مورفی، سناتور دموکرات،  گفت: «ما باید در کنار مردم ایران بایستیم. در حالی که رژیم تلاش می‌کند راه‌های ارتباطی مردم را از بین ببرد، برای پیگیری راه‌هایی که به معترضان امکان دهد صدایشان شنیده شود، آمادگی دارم.»

بن کاردین، سناتور دموکرات، نیز گفت: «ایران تاریخ و مردمی فوق‌العاده دارد. ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. مقامات ایران با بی‌احترامی به حقوق انسانی مردم و حمایت از تروریسم بین‌المللی، این کشور را به جهتی اشتباه کشانده‌اند.»

از سوی دیگر، همزمان با تلاش‌های نمایندگان پارلمان اروپا برای تروریست شناختن سپاه پاسداران، یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، به ایران‌اینترنشنال گفت: «برای تروریست شناختن سپاه باید همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این تصمیم موافقت کنند و این اقدام به صورت جداگانه از سوی کشورها امکان‌پذیر نیست. در نتیجه باید منتظر یک تصمیم واحد باشیم.»

او در عین حال خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، در اتحادیه اروپا اقدام‌های زیادی برای تروریست شناخت سپاه در جریان است و به نظر می‌رسد این خواسته در حال عملی شدن است.»

این نماینده پارلمان آلمان، با ابراز مخالفت با فراخواندن سفیران کشورهای اروپایی از ایران گفت این مخالفت دلیل اقتصادی ندارد بلکه کشورهای اروپایی امیدوارند این سفیران بتوانند با حضورشان در ایران، در صورت نیاز به مردم ایران کمک کنند.

دیلان یشیلگوز، وزیر دادگستری هلند، نیز با اشاره به نقش سپاه پاسداران در سرکوب معترضان در ایران نوشت: «من از طرف هلند مجددا از اضافه کردن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی اروپا یا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه آن حمایت می‌کنم.»

از سوی دیگر، در حالی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی علیه نمایندگان پارلمان اروپا به دلیل تلاششان برای تروریست خواندن سپاه، تحریم‌های تلافی‌جویانه اعمال کرده، این نمایندگان اروپایی این اقدام تهران را بی‌اهمیت خوانده‌اند.

تیس رویتن، نماینده هلند در پارلمان اروپا گفت: «باورنکردنی‌ست که رژیم ایران فکر می‌کنم با قرار دادن من و برخی از همکارانم در فهرست تحریم‌ها می‌تواند پارلمان اروپا را ساکت کند، کاملا برعکس است.»

در همین حال، تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه درباره گزارش موسسه پژوهشی کانفلیکت آرمامنت درباره اینکه ۸۰ درصد قطعات پهپادهای سرنگون شده در اوکراین ساخت شرکت‌های آمریکایی است، این گزارش را «هشداردهنده» خواند و بر پیگیری این موضوع و اقدام درباره آن تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا