ایرانجهانخاورمیانه

حملات هوایی آمریکا علیه مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه

پنتاگون اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۷ اسفند در پاسخ به حملات موشکی به مواضع آمریکا در عراق، دستور حملات هوایی علیه مواضع متعلق به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه داد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای گفت: “به دستور رئیس جمهور (جو) بایدن، نیروهای ارتش آمریكا اوایل عصر امروز حملات هوایی علیه زیرساخت های مورد استفاده گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.”

این بیانیه همچنین گفت: “این عملیات یک پیام بی‌ابهام را می‌فرستد: رییس‌جمهوری بایدن برای حفاظت از کارکنان آمریکایی و ائتلاف دست به اقدام می‌زند. در همین حال، ما این اقدام را به نحوی ملاحظه‌شده انجام داده‌ایم تا وضعیت کلی تنش‌ها در شرق سوریه و عراق کاهش یابد.”

این بیانیه افزود: “این حملات باعث از منهدم شدن چندین تاسیسات در یک نقطه کنترل مرزی شد که توسط تعدادی از گروه های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، از جمله کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا استفاده می شد.”.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که تصمیم برای انجام این حملات برای ارسال پیامی است که اگرچه ایالات متحده می خواهد شبه نظامیان را مجازات کند، اما نمی خواهد اوضاع به یک درگیری بزرگتر تبدیل شود.

این مقام افزود که گزینه های مختلفی به بایدن ارائه شد و یکی از محدودترین پاسخ ها انتخاب شد.

تاکنون از خسارات و تلفات وارد شده از حمله ایالات متحده اطلاعاتی منتشر نشده است.

مایکل مک کول، نماینده جمهوریخواه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، گفت که حملات اقدام درستی بود.

مک کول گفت: “پاسخهایی از این قبیل یک عامل بازدارنده ضروری است و به ایران، گروه‌های نیابتی آن و دشمنان ما در سراسر جهان یادآوری می کند که حمله به منافع ایالات متحده قابل تحمل نخواهد بود.”

حملات موشکی به مواضع ایالات متحده در عراق در تاریخ ۲۸ بهمن در حالی انجام شد که واشنگتن و تهران به دنبال راهی برای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ هستند که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کنار گذاشته شده است.

در حمله ۲۸ بهمن، موشک ها به پایگاه نظامی ایالات متحده واقع در فرودگاه بین المللی اربیل اصابت کردند و منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرآمریکایی و زخمی شدن تعدادی از پیمانکاران آمریکایی و یک عضو سرویس آمریکایی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا