آذربایجان

حکمت حاجی‌اف: “به خواهش ارمنستان، ما کلبجر را در ۲۵ نوامبر [۵ آذر]، آغدام را در ۲۰ نوامبر و لاچین را در ۱ دسامبر تحویل خواهیم گرفت”

حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان گفت: "به خواهش ارمنستان، ما کلبجر را در ۲۵ نوامبر [۵ آذر]، آغدام را در ۲۰ نوامبر و لاچین را در ۱ دسامبر تحویل خواهیم گرفت"

حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان و سرلشکر حسین محمودوف، رئیس دپارتمان همکاری نظامی بین المللی وزارت دفاع آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی دقایقی پیش این موضوع را اعلام کردند.

حاجی‌اف یادآور شد که کار اجرای بیانیه سه جانبه امضا شده در ۱۰ نوامبر در حال انجام است. روز گذشته، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مکالمه تلفنی داشتند.

به گفته وی، ارمنستان با در نظر گرفتن شرایط سخت طبیعی و اینکه فقط یک راه برای خروج از کلبجار وجود دارد، از روسیه و آذربایجان خواهش کرد که مهلت تخلیه غیرنظامیان و نیروها را تا ۲۵ نوامبر تمدید کند. “طرف آذربایجانی با توجه به انسانیت  تصمیم گرفت كه تخلیه ارمنی ها را از کلبجر تا ۲۵ نوامبر تمدید کند.”

نماینده وزارت دفاع آذربایجان نیز گفت که چون اهالی ارمنی و نیروهای مسلح این کشور با استفاده از راهرو باریکی در حال ترک کلبجر هستند، مشکلاتی بوجود آمده است اما این روند تحت نظارت نمایندگان نیروهای مسلح آذربایجان انجام می شود.

سرلشکر حسین محمودوف گفت که ارتش آذربایجان از منطقه گوی‌گول و روستای توغانا وارد منطقه کلبجر خواهد شد.

حکمت حاجی‌اف با اشاره به اینکه تاسیسات غیرنظامی در کلبجر توسط ارمنی هایی که منطقه را ترک می کنند به آتش کشیده می شود خاطر نشان کرد: “به عنوان بخشی از این روند، آنها هنگام ترک منطقه به محیط زیست و امکانات آسیب می رسانند. باید از این اقدامات تروریستی زیست محیطی جلوگیری شود. آثار مادی و فرهنگی نیز آسیب دیده است. همچنین کاوش های غیرمجاز باستان شناسی در منطقه آغدام در حال انجام است. از دیگر سو، گزارشات موثقی درباره انتقال اشیاء تاریخی و باستانی به ارمنستان وجود دارد. این نقض کنوانسیون های بین المللی است.”

ژنرال حسین محمودوف همچنین از اینکه اشغالگران ارمنی هنگام ترک سرزمین‌های آذربایجان ساختمان ها، جنگل ها و پست ها را به آتش کشیدند ابراز تأسف کرد: “این بار دیگر چهره واقعی آنها را به جامعه جهانی نشان می دهد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا