ایران

خامنه‌ای در پیام نوروزی، مشکلات اقتصادی را ریشه مشکلات دیگر ایران خواند

رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود بدون اشاره مستقیم به اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ به وجود «مشکلات سیاسی» اذعان کرد اما گفت که ریشه همه مشکلات کشور در «اقتصاد»، به ویژه «تورم و گرانی» و کم بودن «تولید داخل» است.

علی خامنه‌ای تاکید کرد که با کنترل مشکلات اقتصادی، می‌توان «همه مشکلات کشور» را حل کرد و به همین دلیل سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم، رشد تولید» نامید.

خامنه‌ای در بخشی از پیام خود سال ۱۴۰۱ را «سالی سرشار از عوارض گوناگون» خواند و افزود که این سال همراه با «عوارض اقتصادی، عوارض سیاسی، عوارض اجتماعی» بوده است که «بعضی شیرین، بعضی هم تلخ» بوده‌اند.

با وجود آنکه نزدیک به نیمی از سال ۱۴۰۱ ایران شاهد اعتراضات گسترده علیه جمهوری اسلامی بود اما علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود گفت که «در نگاه کلان» این سال نیز چون «همه‌ سال‌های زندگی انسان و سال‌های ملت ایران به‌خصوص بعد از انقلاب اسلامی» بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه «مهم‌ترین مساله‌ای که در سال ۱۴۰۱ برای ملت مطرح بود مساله‌ اقتصاد کشور بود که به معیشت ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند»، گفت که «در قضیه‌ اقتصاد تلخی‌هایی وجود داشت و شیرینی‌هایی هم وجود داشت» و «این‌ها را باید با همدیگر، در کنار هم دید و مجموع این‌ها» را محاسبه کرد.

خامنه‌ای از «تورم» و «گرانی» به عنوان دو مساله اصلی اقتصاد کشور نام برد و افزود: «حقیقتا تلخ است، به‌خصوص گرانی در قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی، که وقتی که قیمت خوراکی‌ها و مواد اصلی زندگی افزایش زیادی پیدا می‌کند بیشترین سنگینی‌اش به دَهَک‌های پایین جامعه می‌آید. چون در سبد خانوار، برای آنها بیشترین سهم را خوراکی و مواد اصلی و ضروری زندگی دارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه از اقدامات اقتصادی دولت رئیسی حمایت کرد و آن را «شیرینی‌های سال ۱۴۰۱» نامید و از جمله گفت که « از تولید حمایت شد»، «شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کرد» و «اشتغال یک تکانی خورد، یعنی بیکاری درصد اندکی کم شد که این چیز مغتنمی است.»

خامنه‌ای در ادامه وضع اقتصادی ایران را در مقایسه با بسیاری از کشورها خوب توصیف کرد و گفت: «مشکلات اقتصادی مخصوص ما نیست» و «همه‌ کشورهای دنیا یک گرفتاری‌های اقتصادی ویژه‌ای دارند، حتی کشورهای ثروتمند» و «بعضی‌هایشان حتی از ما وضعشان از این جهت بسیار بدتر» است.

در بخشی از این پیام، علی خامنه‌ای با اذعان به وجود آنچه «مشکلات فرهنگی و سیاسی» خواند، تاکید کرد که «در سال ۱۴۰۲ هم مساله‌ اصلی ما مساله‌ اقتصاد است. ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ فرهنگی، در زمینه‌ سیاسی، لکن مساله‌ اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ اقتصاد است.»

خامنه‌ای راه عبور از «مشکلات فرهنگی و سیاسی» را «کاهش مشکلات اقتصادی» خواند و افزود:«مسئولین همت کنند، دقت کنند، تلاش‌های مهمی انجام بدهند در این زمینه، خیلی از مسائل دیگر کشور هم حل خواهد شد.»

این اظهارات در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی کار دستمزد کارگران ایران برای سال ۱۴۰۲ تنها به اندازهٔ نصف نرخ تورم افزایش می‌یابد.

بر اساس تازه‌ترین آمار‌ منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه سال جاری به ۵٣.٤ درصد رسید در حالی که شورای عالی کار در آخرین روز سال میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را «۲۷ درصد» اعلام کرد.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار گزارش سالانهٔ «پایش فقر» از رشد ۷۱ درصدی خطر فقر در نیمه سال ۱۴۰۱ خبر داده و اعلام کرده که طی یک دهه گذشته شمار فقرای کشور بیش از دو برابر شده و بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا