اجتماعیجهانسیاست

خواهش فعال حقوق‌بشر ارمنی از رهبران آذربایجان و ارمنستان: “آزادی تردد شهروندان دو کشور تضمین شود”

گئورگی وانیان، رئیس مرکز ابتکارات صلح قفقاز و فعال مشهور حقوق بشر ارمنی خطاب به الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان خواستار آزادی تردد شهروندان دو کشور شد. 

گئورگی وانیان، رئیس مرکز ابتکارات صلح قفقاز و فعال مشهور حقوق بشر ارمنی خطاب به الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان خواستار آزادی تردد شهروندان دو کشور شد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این فراخوان در صفحه این فعال حقوق بشر در فیس بوک منتشر شده است.

گئورگی وانیان در فراخوان خود خواست “با گشایش خدمات كنسولی مربوطه در باكو و ایروان در اسرع وقت، آزادی تردد شهروندان ارمنستان و آذربایجان تضمین شود.”

این فعال حقوق بشر در رابطه با شهروندان آذربایجان و ارمنستان که آماده پیوستن به درخواست وی هستند، “از بین بردن نگرانی های امنیتی” را برای حسن نیت در سراسر جهان مهم ارزیابی کرد.

رئیس مرکز ابتکارات صلح قفقاز می نویسد که “علی رغم جنگ اطلاعاتی طولانی مدت که همراه با عناصر نژادپرستی بود، هیچ پرونده قضایی‌ای در مورد ارمنی های مقیم آذربایجان و آذربایجانی های مقیم ارمنستان بر اساس نفرت قومی صورت نگرفت.”

[آقای وانیان بهتر می‌دانند که همه آذربایجانی‌های ساکن ارمنستان کنونی یا از ارمنستان اخراج شدند یا قتل‌عام. به همین دلیل در حال حاضر هیچ آذربایجانی‌ای در ارمنستان زندگی نمی‌کند، اگر هم زندگی می‌کند در طول این مدت اتنیک و دین خود را از ترس انکار کرده است. ولی در مقابل، ۱۰۰ هزار ارمنی در جمهوری آذربایجان زندگی می‌کنند و به‌علت نبود سیاست حذف سیستماتیک از سوی دولت، اتنیک و دین خود را انکار نمی‌کنند. ویراستار ای‌ان‌تی]

فعال حقوق بشر ارمنی در ادامه نوشت: “نتایج جنگ نشان می دهد که هجوم شمار زیادی از افرادی که می خواهند از کشوری که اخیراً به یک رقیب نظامی تبدیل شده است بازدید کنند، وجود نخواهد داشت و نیروهای امنیتی می توانند بر این اساس از حوادث نامطلوب جلوگیری کنند.”

وی ادامه داد، “برگزاری جلسات دوجانبه و چند جانبه در هر دو کشور، زمینه لازم برای اعتماد سازی در روند حل منازعات ارمنستان و آذربایجان را ایجاد می کند.”

گئورگی وانیان در خطاب به رهبران دو کشور گفت که “اصل رفع انسداد کلیه ارتباطات منطقه ای، ایجاد ارتباط بین قازاخ و تاووش را نیز فراهم می کند. ایست بازرسی مرزی را می توان در ساختمان پست پلیس راهنمایی و رانندگی سابق که شاهراه دوران اتحاد جماهیر شوروی را متصل می‌کرد، ایجاد کرد. فقط ۳۰-۵۰ متر آسفالت نیاز به ترمیم دارد. ایجاد یک رژیم ویزا، امکان سفر متقابل شهروندان ساکن در منطقه مرزی را فراهم می کند (آنها می توانند ویزای طولانی مدت بگیرند، از روش ارسال مدارک به صورت آنلاین استفاده کنند). تماس مستقیم بین ارگانهای محلی تاووش و قازاخ با مشارکت سازمانهای بین المللی فرصتی برای همکاری سازنده در روند تعیین مرز و همچنین در اجرای پروژه هایی با هدف پاکسازی مین و توسعه زیرساخت ها ایجاد می کند.”

این فعال حقوق بشر همچنین پیشنهاد کرد “بین شهروندان دو کشور یک کارزار اطلاعات راه اندازی شود تا واکنش مثبت رهبران ارمنستان و آذربایجان بر انگیخته شود.”

او در پایان نوشت: “من یک صفحه در گذرنامه ارمنی خود با مهر آذربایجان دارم. من در سال ۲۰۱۸ به دنبال رژیم غیررسمی بدون ویزا بین دو کشور به آذربایجان سفر کردم. وقت آن است که مکانیسم قانونی و در دسترس برای سفرهای متقابل ایجاد شده توسط توافق نامه دو جانبه ایجاد شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا