جهانسلامتی و زندگی

دگزامتازون، ناجی جدید بیماران کرونایی که در وضعیت شدید هستند

محققان در دانشگاه آکسفورد بریتانیا اعلام کردند نتایج آزمایش‌های بالینی داروی دگزامتازون ثابت کرده که می‌تواند در نجات جان افراد مبتلا به ویروس کرونا نقش مهمی ایفا کند.

دگزامتازون یک داروی ارزان و قابل دسترسی است که محققان بریتانیایی روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد گفتند، اگر این دارو به موقع استفاده می‌شد، می‌توانست جان هزاران نفر را نجات دهد.

به گزارش رویترز، بر اساس نتایج این تحقیق،‌ داروی دگزامتازون خطر مرگ را در بیماران وصل شده به دستگاه ونتیلاتور به یک‌سوم کاهش می‌دهد. همچنین،‌ برای بیمارانی که دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند، مرگ و میر را به یک پنجم کاهش می‌دهد.

مسئول این تحقیق گفته است، با توجه به نتایج آزمایش‌های بالینی، داروی دگزامتازون باید برای تمام مبتلایان شدید به کرونا تجویز شود.

از بیماران مبتلا به کرونا، ۲ هزار و ۱۰۴ روزانه و به مدت ده روز شش میلی‌گرم دگزامتازون مصرف کردند و ۴ هزار و ۳۲۱ بیمار با وخامت مشابه از این دارو استفاده نکردند.

این آزمایش پس از ۲۸ روز نشان داد که خطر مرگ در میان بیمارانی که به علت آسیب زیاد ریه‌ها توان نفس کشیدن نداشتند و به دستگاه تنفسی وصل بودند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد رسیده و برای بیمارانی که اکسیژن کمکی می‌گرفتند از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وزیر بهداشت بریتانیا نیز اعلام کرد که از امروز تجویز این دارو به معالجه استاندارد بیماری کووید-۱۹ افزوده خواهد شد.

دگزامتازون در متوقف کردن برخی آسیب‌های مربوط به واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به کرونا مفید است. به واکنش بیش از حد سیستم ایمنی طوفان سایتوکاین می‌گویند که می‌تواند کشنده باشد.

از آن‌جا که این دارو ارزان‌قیمت است، می‌تواند در کشورهای فقیر که با شماربالایی از بیماران کرونا مواجه‌اند مزایای زیادی داشته باشد.

دگزامتازون از دسته کورتیکو استروئیدها است که در حال حاضر برای کاهش التهاب در طیف وسیعی از شرایط دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفسور مارتین لندری که تیم تحقیقاتی را رهبری می‌کرد گفته که این یافته‌ها نشان می‌دهد این دارو جان یک نفر از هشت بیماری را که کارشان به دستگاه تنفس مصنوعی می‌کشد نجات می‌دهد و از هر ۲۰ تا ۲۵ نفر که اکسیژن کمکی می‌گیرند جان یک نفر را نجات می‌دهد.

پروفسور لندری می‌گوید اگر نیاز باشد از همان ابتدای درمان در بیمارستان می‌توان این دارو را شروع کرد اما مردم نباید شروع به خرید و مصرف این دارو کنند چرا که به نظر نمی‌رسد دگزامتازون در موارد خفیف کرونا که تنفس فرد مشکل پیدا نمی‌کند تأثیری داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا