دانش و فن آوریسلامتی و زندگی

آیا از لامپ‌های ماوراء بنفش برای مقابله با کرونا استفاده خواهد شد؟

در مبارزه با شیوع کووید-۱۹، زیر ذره بین دنیای علم روشهای مختلفی برای از بین بردن ویروس و همچنین تحقیقات واکسن سازی قرار گرفته است.

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده سال‌هاست روی نوع جدیدی از لامپ‌های فرابنفش برای از بین بردن ویروس‌های خطرناک کار می‌کنند و بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ می‌تواند ارزش تلاش‌های آن‌ها را تایید کند.

اشعه ماوراء بنفش روشی است که در صنعت بهداشت و غذا برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها در بیمارستان ها، تجهیزات بهداشتی و محصولات کشاورزی استفاده می شود. اما این پرتوها (ماوراء بنفش از نوع سی) به اندازه کافی خطرناک است و در بدن انسان باعث ایجاد سرطان پوست می شود.

مرکز رادیولوژی دانشگاه کلمبیا تحقیق در مورد تأثیر اشعه های فوق ماوراء بنفش از نوع سی (far-UVC) روی باکتری های مقاوم به داروها را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. در مرحله بعد، این آزمایشات بر روی ویروس هایی انجام شد که باعث ایجاد بیماری هایی از جمله آنفولانزا می شوند. تمرکز فعلی بر روی ویروس بسیار مسری Sars-CoV2 است که باعث بیماری کووید-۱۹ می شود.

در تحقیقاتی که دو یا سه هفته پیش شروع شده، نشان داد که پرتوهای «اشعه های فوق ماوراء بنفش از نوع سی» ویروس های روی سطوح را در طی چند دقیقه از بین می برد. قدم بعدی دیدن تأثیر پرتوهای فوق ماوراء بنفش بر روی ویروس های موجود در هوا است که هنگام عطسه کردن یک بیمار منتشر می شوند. در عین حال، بررسی خواهد شد که این پرتوها چه میزان سلامتی انسان را در معرض خطر قرار می دهد.

دیوید برنر، مدیر این مرکز، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت در صورت تحقق پیش بینی ها هیچ دلیلی وجود ندارد که از پرتوهای «اشعه های فوق ماوراء بنفش از نوع سی» در مکانهای شلوغی که مطلوب ترین محیط برای شیوع ویروس است. استفاده نشود 

چرا که به مدت ۴۰ هفته آزمایش های انجام شده توسط این مرکز بر روی موش ها، در این راستا امیدوار کننده بوده است. دانشمندان موش ها را ۵ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت ۲۰ برابر بیشتر از آن نسبت شدتی که برای استفاده در انسان در نظر گرفته شده  در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دادند. 

در پایان آزمایش، هیچ گونه عوارض جانبی ای مشاهده نشد.برنر با بیان اینکه: «هیچ اتفاقی نیفتاده، موش ها بسیار سرحال و هنوز هم بسیار زیبا هستند.»، افزود: اگر چند سال پیش لامپ های  فوق ماوراء بنفش کم و بیش مورد استفاده قرار می گرفت، اگر هم کووید-۱۹ را از بین نمی برد، حداقل می توانستیم مانع از تبدیل آن به اپیدمی شویم.

این آزمایش ۲۰ هفته دیگر نیز طول خواهد کشید. اگرچه تیم تحقیقاتی، اولین گزارش یافته های خود را در مجله علمی «نیچر» (طبیعت) ارائه داده است، اما این تحقیق برای پذیرش در جامعه علمی باید مراحل پایانی را طی کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده تصمیم گرفته است قوانین خود را در مورد روش های ضدعفونی محصولات خود به دلیل شیوع کووید-۱۹ انعطاف پذیرتر کند تا راه حل های مختلفی امکان ظهور پیدا کند.

یک تولید کننده لامپ  فوق ماوراء بنفش در ژاپن می گوید که با شیوع بیماری کووید-۱۹، تقاضا از تئاترها، صنعت حمل و نقل هوایی، رستوران ها و مدارس افزایش یافته است. 

این لامپ ها با طول موج ۲۲۲ نانومتر، که قیمت آن مابین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار است، در حال حاضر در بیمارستان های ژاپن مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا