جهانسلامتی و زندگی

سازمان جهانی بهداشت آزمایش‌های بالینی هیدروکسی کلروکین برای مقابله با کرونا را معلق کرد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کاربرد بالینی داروی ضدمالاریای هیدروکسی کلروکین برای درمان مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ را به خاطر دغدغه‌های ایمنی موقتا معلق کرده است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، دیروز دوشنبه ۵ خرداد در یک نشست خبری گفت تصمیم تعلیق آزمایش‌های بالینی این دارو بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله پزشکی «لنست» در تاریخ ۲ خرداد منتشر شده، گرفته شده است.

این مطالعه می‌گوید که هیدروکسی کلروکین می‌تواند میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد.

در این تحقیق تاکید شده که خطر آریتمی قلبی (ضربان نامنظم قلب) در افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند بیشتر شده است و این موضوع می‌تواند حملات قلبی را در پی داشته باشد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین تاکید کرد که نگرانی‌ها درباره داروی هیدروکسی کلروکین تنها در رابطه با بیماران کووید-۱۹ بوده است و پزشکان همچنان می‌توانند این دارو را برای بیماری‌های خود ایمن و همچنین مالاریا تجویز کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز بارها از اثربخشی این دارو حرف زده بود. او اخیرا گفته بود که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از داروی هیدروکسی کلروکین استفاده می‌کند.

آقای ترامپ، دیروز گفت که او به تازگی دوره دو هفته‌ای استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین را به پایان رسانده است. او سپس گفت: «و به هر حال من هنوز اینجا هستم.»

در ایران نیز بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغ شده به بیمارستان‌ها در راستای مقابله با ویروس کرونا، استفاده از کلروکین توصیه شده است. در نسخه ششم فلو‌چارت تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت منتشر شده، درباره استفاده از کلروکین آمده است: «در انتخاب کلروکین از کلروکین فسفات یا هیدروکسی کلروکین سولفات می‌توان استفاده کرد. »

همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است: « تجویز همزمان کلترا و کلروکین می‌تواند منجر به بروز عوارض قلبی مانند آریتمی شود لذا احتیاط‌های لازم در این خصوص باید مورد نظر باشد.»

از دیگر سو گزارش‌ها از ژاپن حاکی‌ست داروی «فاوی‌پیراویر» یا «آویگان» برخلاف اظهارات پیشین فعلا مورد تایید دولت ژاپن قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن از تائید این دارو که ساخت شرکت فوجی است، تا آخر ماه مه منصرف شده است.

اوایل ماه گذشته وزیر خارجهژاپن گفته بود چندین کشور از این دارو درخواست کرده‌اند و قرار است به ۳۸ کشور فرستاده شود.

وزیر خارجه ژاپن همچنین تاکید کرده بود که دارو برای آزمایش‌های بالینی در سطح وسیع‌تر مورد استفاده قرار گرفته و به‌طور رایگان در اختیار این کشورها قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا