تحلیل و گزارشجهانسلامتی و زندگی

محققان کره‌ای: ابتلای دوباره به کرونا غیر ممکن است

محققان کره جنوبی اعلام کردند که یافته‌های آنها نشان می دهد فردی که از بیماری ویروس کووید-۱۹ بهبود یافته است بار دیگر امکان ابتلا به این ویروس را ندارد.

این محققان می گویند مواردی که پیش از این بعنوان ابتلای دوباره به ویروس کرونا گزارش شده است در واقع از نادرستی نتایج آزمایش‌ها بوده‌ است.

به گزارش یورونیوز، محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در کره جنوبی بعد از بررسی مواردی که گفته می شد ابتلای دوباره به کووید- ۱۹ است به این نتیجه رسیدند که فعال شدن دوباره این ویروس در بدن انسان غیرممکن است.

تا پیش از این اعتقاد بر این بود که ۲۷۷ بیمار در کره جنوبی مانند تعدادی از بیماران در چین و ژاپن برای دومین بار به کووید-۱۹ مبتلا شده اند و همین موضوع نگرانی‌ها درباره امکان جهش ژنتیکی این ویروس را افزایش داده بود.

با این حال تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس کرونا هیچ گونه تغییر مهمی را نشان نمی دهد که بتواند این ویروس را از چشم سیستم ایمنی بدن پنهان کند.

آزمایش‌های دانشمندان کره جنوبی نشان می دهد که تست افرادی که گفته می شود برای بار دوم به کرونا مبتلا شده‌اند به این دلیل مثبت گزارش شده است که آزمایش‌ها قادر به تشخیص ویروس زنده از نمونه های بی‌آزار و مرده کرونا در بدن فرد بهبود یافته نبوده‌اند.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در کره جنوبی می گویند برخلاف سایر ویروس ها مانند اچ.آی.وی و آبله مرغان که می تواند در هسته سلول‌های بدن انسان وارد شوند و برای سالها قبل از فعال شدن پنهان بمانند، ویروس کرونا بیرون از هسته سلول فرد میزبان باقی می ماند.

دکتر «اوه میونگ دون» از این مرکز تحقیقاتی می گوید که معنی این یافته این است که ویروس کرونا ایجاد عفونت مزمن نمی کند و نمی تواند دوباره عود کند و بنابراین ابتلای دوباره به آن بعید است اما ممکن است در آینده، ویروس کرونا جهش پیدا کند و فردی که از کووید-۱۹ بهبود یافته را مانند ابتلا به آنفلوآنزا بیمار کند.

بر اساسا گزارش‌هایی که از ابتلای مجدد به کووید-۱۹ منتشر شده بود، سازمان جهانی بهداشت به دولت ها هشدار داده بود که در استفاده از «گواهی ایمنی» برای افرادی که از بیماری کووید-۱۹ خوب شده اند، احتیاط کنند.

گواهی ایمنی روش پیشنهادی است برای پایان دادن به قرنطینه افرادی که در بدنشان آنتی‌بادی کرونا تولید شده است و بنابراین می توانند فعالیت معمولشان را از سر بگیرند.

در کره جنوبی بیش از ۱۰ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند و تاکنون ۲۴۵ نفر (۲.۳ درصد) جانشان را از دست داده اند که از میانگین جهانی ۳.۴ درصد مرگ کمتر است.

این در حالی است که کره جنوبی روز جمعه ۲۳ فروردین خبر داده بود که ۹۱ بیمار مبتلا به کرونا که پیشتر بهبود یافته بودند، مجددا بیمار شده‌اند.

پیش از این «جونگ اون کیونگ»، مدیر مرکز مبارزه با بیماری‌ در کره جنوبی در این باره گفته بود که این امکان که ویروس جدید کرونا مجددا در بدن این افراد فعال شده باشد بیشتر از آن است که آنها دوباره مبتلا شده باشند.

پروفسور «وو جو»، متخصص بیماری‌های عفونی از همین مرکز بر این باور بود که شمار کسانی که دوباره مبتلا می شوند افزایش خواهد یافت. اما برخی کارشناسان معتقد بودند که این موارد می تواند ناشی از نتایج اشتباه برخی آزمایش‌های انجام شده در کره جنوبی باشد.

در این باره آزمایشات اولیه انجام گرفته توانسته‌اند پادتن‌ها را در بیمار بهبودیافته تشخیص دهند. آزمایشات روی بعضی انواع میمون نیز نشان داد که پس از یک عفونت اولیه با ویروس جدید کرونا، هیچ عفونت دوباره‌ای رخ نمی‌دهد، حتی اگر آنها در معرض این ویروس قرار بگیرند.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش از این اعلام کرده بود که هیچ مدرکی مبنی بر عدم ابتلای مجدد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد.

در این بیانیه نسبت به تصمیم برخی از کشورها مبنی بر دادن «گذرنامه ایمنی» یا «گواهی فقدان ریسک» به افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند هشدار داده شده بود. خاطرنشان شده بود كه چنین اقداماتی ممكن است خطر شیوع این بیماری همه گیر را افزایش دهد.

همچنین گروهی از محققان دانشگاه «فودان» در شهر شانگهای اعلام کرده بودند که با آزمایش میزان پادتن ۱۷۵ بیماری که پس از ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا از بیمارستان مرخص شده اند، دریافته‌اند که سطح پادتن در خون نزدیک به یک سوم آنها به شکل غیرمنتظره ای پائین است. به گفته آنها در برخی موارد اصلا پادتن بیماری «کووید ۱۹» در خون بهبودیافتگان موجود نبوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا