آذربایجانجهانسیاست

روسیه در دو پایگاه جدید در ارمنستان نیرو مستقر کرد

روسیه پس از جنگ سال گذشته قره باغ در تلاش برای گسترش دامنه نفوذ خود در منطقه قفقاز، دو پایگاه جدید در جنوب ارمنستان نزدیک مرز آذربایجان مستقر کرد.

روسیه پس از جنگ سال گذشته قره باغ و آزادی این منطقه توسط آذربایجان از اشغال ارمنستان، در تلاش برای گسترش دامنه نفوذ خود در منطقه قفقاز، دو پایگاه جدید در جنوب ارمنستان نزدیک مرز آذربایجان به عنوان “ضمانت امنیتی بیشتر” مستقر کرد.

جنگ شش هفته ای قره‌باغ پس از آنکه نیروهای آذربایجانی دستاوردهای گسترده ای علیه نیروهای ارمنی، که به طور غیرقانونی برای نزدیک به سه دهه این منطقه را اشغال کرده بودند، به دست آورد. با میانجیگری روسیه و پایان اشغال خاتمه یافت.

روسیه متحد ارمنستان، این جمهوری فقیر شوروی سابق با کمتر از ۳ میلیون نفر جمعیت، است. مسکو در حال حاضر دارای یک پایگاه نظامی در شمال غربی ارمنستان است و بر اساس توافق نامه ای که به جنگ سال گذشته در منطقه خاتمه داد، ۲۰۰۰ نیرو را به عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه ارمنی‌نشین قره باغ، مستقر کرد.

خبرگزاری اینترفکس با استناد به نیکول پاشینیان، سرپرست مقام نخست وزیری ارمنستان گزارش داد که او در سخنرانی خود در پارلمان ارمنستان با اشاره به پایگاه موجود روسیه در ارمنستان گفت: “دو پایگاه ۱۰۲ نظامی روسیه در منطقه سیونیک [زنگه‌زور] تأسیس شد.”

پاشینیان مدعی شده که: “این یک ضمانت امنیتی بیشتر نه تنها برای منطقه سیونیک [زنگه‌زور] بلکه برای کل ارمنستان است.”

سیونیک نوار استراتژیکی در ارمنستان است که بین آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان و ایران (آذربایجان جنوبی) واقع شده است. وزیر دفاع ارمنستان در ماه فوریه گفت كه ایروان خواستار آن است تا روسیه حضور خود را گسترش دهد و نیروهای خود را نزدیك آذربایجان مستقر كند.

از سوی دیگر، نگرش یک طرفه و جزئی عناصر نظامی روسیه مستقر در منطقه قره باغ برای نظارت بر توافق آتش بس که در ماه نوامبر امضا شد، در آذربایجان نارضایتی‌هایی ایجاد کرده است.

مقامات آذربایجانی می گویند که نیروهای روسیه که در چارچوب توافق آتش بس با میانجیگری روسیه در ۱۰ نوامبر به منطقه اعزام شدند، گاهی اوقات به جای اتخاذ موضع بی‌طرف ، نگرشی طرفدار ارمنستان از خود نشان می دهند.

پاشینیان ماه گذشته میلادی پس از استعفا از نخست وزیری در پی اختلاف با ارتش بر سر نتیجه جنگ سال گذشته، که به عنوان یک شکست تحقیرآمیز شناخته شده است، با عنوان سرپرست مقام نخست وزیری ارمنستان در سمت خود باقی مانده است. انتخابات جدید برای ۲۰ ژوئن تعیین شده است.

در اواخر سپتامبر درگیری های تازه ای بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شد که در جریان آن، آذربایجان چندین شهر و نزدیک به ۳۰۰ آبادی و روستا را از اشغال ارامنه آزاد کرد. جنگ بین دو کشور، پیش از آنکه ارمنستان و آذربایجان توافق نامه صلح با میانجیگری مسکو را امضا کنند، شش هفته ادامه داشت.

این توافقنامه پس از آن رخ داد که ارتش باکو نیروهای مسلح ارمنی را تحت فشار قرار داده و تهدید به پیشروی به شهر خانکندی قره باغ کرد. پس از این توافق، روسیه نیروهای خود را برای نظارت بر اجرای توافق به منطقه اعزام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا