جهانخاورمیانه

رییس جمهور آمریکا: ایمن الظواهری در حمله آمریکا کشته شد

جو بایدن رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک عملیات آمریکا در افغانستان کشته شد و عدالت در مورد او به اجرا درآمد.

ایدن شامگاه دوشنبه به وقت واشینگتن اعلام کرد که رهبر القاعده روز شنبه کشته شد اما به خانواده او و هیچ شهروند غیرنظامی آسیبی نرسید.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد: افغانستان هرگز دوباره به بهشت امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

پیش از این گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صدای دو انفجار در بامداد شنبه در کابل منتشر شده اما طالبان اظهار نظر چندانی درباره آن نکرده بود.

با این حال ساعاتی پیش از سخنرانی جو بایدن، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان حمله پهپادی آمریکا به منطقه شیرپور کابل را محکوم کرد و آن را بر خلاف توافق‌نامه دوحه خواند.

جو بایدن در سخنرانی خود جزییاتی از عملیات روز شنبه ارائه نکرد.

با این حال برخی رسانه‌های آمریکایی، از جمله واشینگتن‌پست، گزارش دادند که الظواهری در خانه‌ای در محله دیپلماتیک کابل هدف قرار گرفت و نیویورک‌تایمز نیز این خانه را متعلق به سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان دانست.

رسانه‌های آمریکایی همچنین با اشاره به اینکه عملیات زیر نظر سازمان سی‌آی‌ای انجام شد، پهپاد حمله کننده را از نوع خاص، رادارگریز و مجهز به موشک‌های دقیق توصیف کردند.

ایمن الظواهری، متولد ۱۹۵۱ در مصر، از دانشگاه پزشکی فارغ‌التحصیل شد و در تاسیس گروه‌های جهادی در این کشور نقش داشت.

او در دوران تهاجم شوروی به افغانستان به این منطقه رفت و پس از آشنایی با اسامه بن لادن، ‌در بنیان‌گذاری شبکه القاعده با او همراه شد.

پس از کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ الظواهری به عنوان رهبر جدید القاعده معرفی شد.

آمریکا برای اطلاعات منجر به یافتن زنده یا مرده او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

با کشته شدن الظواهری، شماری از تحلیلگران به موضوع جانشین احتمالی او اشاره کرده و از سیف‌العدل که گفته می‌شود ساکن ایران است به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نام برده‌اند.

دی‌ماه ۹۹ مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، از جمهوری اسلامی به عنوان پایگاه جدید القاعده یاد کرد و گفت: اعضای القاعده بر خلاف افغانستان که در کوه‌ها مخفی می‌شدند «امروز زیر چتر حفاظتی رژیم ایران فعالیت می‌کنند.»

ابومحمد المصری، از رهبران القاعده، نیز تابستان ۹۸ در تهران کشته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا