اجتماعیایرانسیاست

زندان تهران بزرگ؛ امروز روز تولد علیرضا فرشی است

امروز ۲۴ مهر، در حالی روز تولد علیرضا فرشی، فعال سیاسی تورک است که وی در حال گذران دو سال حبس تعزیری خود در زندان تهران بزرگ است.

امروز ۲۴ مهر، در حالی روز تولد علیرضا فرشی، فعال سیاسی شناخته شده آذربایجانی است که وی هم اکنون در حال گذران دو سال حبس تعزیری خود در زندان تهران بزرگ از بابت شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲ است.

همچنین، در حکم جدیدی که علیه‌ علیرضا فرشی صادر شده، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۸ ماه حبس تعزیری و با بندهای تکمیلیِ ممنوعیت ۲ ساله از عضویت در دستجات و گروههای سیاسی و ۲ ماه کار اجباری در سازمان بازیافت زباله‌های تهران محکوم شده است.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری این احکام در تاریخ ۱۱ فروردین امسال در یک دادگاه پنج دقیقه‌ای علیه آقای فرشی صادر کرده بود.

بر خلاف قوانین ایران، فرشی دو بار به خاطر یک اتهام محکوم شد. علاوه بر این، وی در دادگاه از داشتن وکیل محروم بود و از دفاع وی جلوگیری شد و او در طول دادرسی فرصتی برای دفاع از خود نداشت.

علیرضا فرشی اولین بار در سال ۱۳۸۸ در یک گردھمایی مسالمت آمیز در شاه‌گولو تبریز، در حالی که از دولت می خواست آموزش به زبان مادری برای تورک‌ها در ایران ارائه دھد، بازداشت شد. ھمان سال، دادگاه انقلاب تبریز او را به اتھام “تبلیغ علیھ نظام” به یک سال زندان محکوم کرد. علاوه بر این محکومیت، دانشگاه آزاد اسلامی جلفا در تاریخ ۸ تیر ۱۳۸۹ در رابطه با ھمین پرونده، فرشی را از شغلش به عنوان استاد دانشگاه اخراج کرد.

علیرضا فرشی متولد ۱۳۵۷، فارغ التحصیل برنامه‌نویسی از دانشگاههای صنعتی شریف و تهران، استاد اخراجی دانشگاه بین المللی جلفا، بنیانگذار کمپین هر روستای تورک یک کتابخانه تورکی، عضو بنیاد ملی نخبگان، فرزند فرمانده شهید بهمن فرشی و متولد مرند از فعالین مدنی شناخته شده تورک در ایران است.

در آخرین بازداشت فرشی، مأموران وی را تحت شکنجه و سایر بدرفتاریھا قرار داده‌اند؛ از جمله در حالی که او را دستبند زده بودند چندین بار ضربات مشت به صورت و چشم وی وارد کرده‌اند. در نتیجه ضربات وارده، وی از ناحیه گردن و چشم چپ به شدت مجروح شده است.

علاوه بر این، او مبتلا به دیابت تشخیص داده شده و نیاز به دسترسی مداوم به پزشکان، رژیم غذایی خاص و داروی مناسب دارد.

علیرضا فرشی پیشتر در نامه‌نگاریهای مختلف به مسئولین قضایی ایران وضعیت نگهداری زندانیان در دوران کرونا را اسفبار و برخورد ضابطین قضایی با متهمین سیاسی امنیتی را غیر انسانی خوانده بود.

او پیش‌تر در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران عنوان کرده بود که در زمان بازداشت برای تحمل حبس، از لحظه دستگیری تا انتقال به زندان مورد ضرب و شتم شدید و فحاشی از سوی مامورین امنیتی قرار گرفته و با اینکه قرنیه چشم چپش آسیب جدی دیده و لباس‌هایش خون‌آلود بوده، مسئولین زندان از ثبت شکایت او و صورتجلسه نحوه تحویل وی به زندان سرباز زده‌اند.

روز ۱۶ مهر ساعت ۱۶:۳۰ عده ای از زندانیان جرایم خشن اتاق یک در بند ده تیپ دو با حمایت وکیل بند به وسیله چاقو و فلاکس آب جوش به جان زندانیان سیاسی اکبر باقری، پویا قبادی، اکبر فراجی، شاپور احسانی‌راد، اسماعیل گرامی، داود عبدالهی، شهاب سلطانیان و ارشیا وظیفه افتاده و علیرضا فرشی را نیز تهدید به ضرب و جرح کردند.

پس از آن، علیرضا فرشی در ۱۹ مهر، علی‌رغم مخالفت‌اش برای انتقال به بند ۱، بخاطر شرایط ایزوله آن بند و بر اساس نبود امکاناتی همچون اجاق های پخت و پز و… توأم با وجود سقف های کوتاه بتنی، با تداوم استنکاف زندانیان، با حضور گارد ویژه و با تفتیش لوازم شخصی و ایجاد تونل همراه با سایر زندانیان سیاسی به زور به بند ۱ انتقال داد شد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا