ایرانجهان

سازمان حقوق بشر ایران کشته شدن ۷۶ نفر در اعتراض‌ها را تایید کرد

سازمان حقوق بشر ایران از کشته شدن دست‌کم ۷۶ نفر در ایران تا روز چهارم مهر در تجمع‌های اعتراضی خبر داد.

بر اساس گزارش این سازمان، استان مازندران با ۲۵ نفر و پس از آن استان‌های گیلان و آذربایجان غربی هر کدام با ۱۰ کشته بیشتر قربانی را در این اعتراضات داشته‌اند.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که از مجموع ۷۶ کشته، دست‌کم شش نفر زن و چهار نفر کودک بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران این آمارها را بر اساس ویدئوهای منتشرشده و گواهی‌های فوتی که به‌دست آن رسیده است و در آن‌ها موضوع شلیک مستقیم با استفاده از گلوله جنگی تایید شده، اعلام کرده است.

این آمارها دو روز پس از آن اعلام می‌شود که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در اعتراض‌های اخیر ۴۱ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، بیشتر کشته‌‌شدگان با فشار نهادهای امنیتی به‌صورت شبانه دفن می‌شوند و خانواده‌های آن‌ها برای برگزار نکردن تشییع جنازه علنی تحت فشار قرار دارند. در همین حال بسیاری از خانواده‌ها تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع‌رسانی با اتهام‌های رسمی قضایی روبه‌رو خواهند شد.

از سوی دیگر، گزارش‌های رسمی و غیر رسمی حاکی از زخمی شدن صدها نفر و بازداشت چند هزار تن در شهرهای مختلف ایران دارد،‌ اما هنوز گزارش‌های دقیقی در این زمینه منتشر نشده است

در همین حال، سازمان حقوق بشر ایران در مورد ادامه کشتار معترضان و احتمال استفاده از شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان به قصد اخذ اعتراف اجباری و تلویزیونی هشدار داده و خواهان اقدام فوری و یک‌صدای جامعه جهانی شده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، ضمن هشدار جدی درباره «خطر شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان»، «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان» را «جنایت بین‌المللی» عنوان کرد.

او از جامعه جهانی خواست تا «قاطعانه و متحد یک راهکار عملی برای جلوگیری از شکنجه و کشتار معترضان در پیش گیرد».

آقای امیری‌مقدم افزود: «تمام کشورهای جهان باید از خواست مردم ایران در راه احقاق حقوق بنیادین خود دفاع کنند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا