آذربایجانایرانسیاست

سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی: حضور نظامیان ایران در آذربایجان خبرسازی است

نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به نقل از یک منبع آگاه در وزارت نیرو نوشت حضور نظامیان ایران در آذربایجان در جریان جنگ قره‌باغ خبرسازی است.

وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با «یک منبع آگاه در وزارت نیرو» نوشت: «برخی رسانه‌های آذربایجانی در خبری مدعی ورود نیروهای نظامی کشورمان به خاک آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه سال گذشته قفقاز شده‌اند که تحریف واقعیات و کذب است.»

سایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران مدعی شده است که این «خبرسازی مشکوک» که در مقطع کنونی با هدف «التهاب‌آفرینی» و ایجاد جو «ضدایرانی» در فضای داخل آذربایجان صورت گرفته با ارائه اطلاعات «دروغ» سعی کرده ایران را متهم به تجاوز نظامی به خاک آذربایجان در منطقه زنگیلان و روستای سلطانلی کند.

این منبع ولی با تایید حضور «نیروهای ایرانی»  به عنوان «محافظ سد» در «قسمت شمالی» سد خداآفرین، افزود: «در جریان جنگ ۴۴ روزه قفقاز، نیروهای نظامی آذربایجان در زمان پیشروی برای آزادسازی مناطق اشغالی، بدون توجه به توافق قبلی و با استنکاف از روشن کردن جزییات فنی و امنیتی و تبیین شرایط جدید، تقاضای خروج نیروهای ایرانی محافظ سد از قسمت شمالی را داشتند که به هیچ‌وجه منطقی و امکان پذیر نبود.»

وی گفته است: «بر این اساس، مدتی بعد با تفاهمات صورت گرفته میان وزارت نیرو و وزارت انرژی جمهوری آذربایجان طی مراسمی با حضور فرماندهان ‌مرزبانی دو‌ کشور، تامین امنیت قسمت شمالی سد به نیروهای آذربایجانی واگذار شد.»

گفتنی است، سایت خبری کالیبر اخیرا در خبری نوشت، در جریان جنگ سال گذشته قره‌باغ، نیروهای مسلح ایران با ورود به خاک جمهوری آذربایجان در محور خداآفرین، مانع پیشروی سریع‌تر ارتش آذربایجان برای آزادسازی منطقه اشغالی زنگیلان شدند.

کالیبر نوشته بود، ارتش آذربایجان در آن برهه با اجتناب از از درگیری نظامی و علنی کردن موضوع، از طریق مذاکره با جواد فروتنی، وابسته نظامی ایران در آذربایجان، نیروهای ایرانی را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

این سایت خبری نزدیک به ریاست جمهوری آذربایجان، همچنین نوشته بود آذربایجان در همان زمان از راه‌های دیپلماتیک اعتراض شدیدالحن خود را نسبت به این اقدام نظامی ایران به مقامات تهران اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، در جریان جنگ سال گذشته قره‌باغ، ایران اطلاعات آن دسته از عملیات نظامی آذربایجان را که در نزدیکی مرز ایران صورت می‌گرفت، در اختیار نهاد امنیت ملی ارمنستان قرار داده است.

این وب‌سایت تاکید کرده بود،، اگر حمایت نظامی ایران از ارمنستان نبود، نیروهای آذربایجان در جنگ قره‌باغ می‌توانستند با سرعت بیشتری پیشروی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا