خاورمیانه

سفیر ایران در عراق: حدود 100 ایرانی در «راهپیمایی اربعین» جان باختند

محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق، از جان‌باختن دست‌کم 100 شهروند ایرانی در مراسم «راهپیمایی اربعین» خبر داد.

آل صادق، یکشنبه، 27 شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا»، از «حوادث جاده‌ای، بیماری زمینه‌ای و کهنسالی» به‌عنوان دلایل مرگ این افراد نام برد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران پیش‌تر، از کشته شدن دست‌کم یازده نفر در جریان انفجار یک اتوبوس در عراق که اغلب مسافران آن را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند، خبر داده بودند. سازمان پزشکی قانونی ایلام هویت ده نفر از جان‌باختگان این حادثه را ایرانی اعلام کرد.

به گفته سفیر ایران در عراق، «تعداد بسیار کمی زائر نیز مفقود شده‌ و یا خانواده خود را گم کرده‌اند.»

با وجود تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی ایران برای شرکت مردم در مراسم راهپیمایی اربعین، اما گزارش‌های زیادی از سوءمدیریت، کمبود امکانات بهداشتی و غذایی و مشکلات تردد در مرزها و کشور میزبان منتشر شد.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران یکشنبه 20 شهریور در گفت‌وگو با «شبکه خبر» جمهوری اسلامی اعلام کرد 13 هزار و 377 نفر از زائران اربعین دچار گرمازدگی شده‌اند.

دولت عراق پیشتر به ایران اعلام کرده بود که به‌دلیل مسائل امنیتی و بهداشتی برای تعداد مشخصی از زائران ایرانی ویزا صادر خواهد کرد.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی که با هزینه و تبلیغات فراوان در سال‌های اخیر مراسم اربعین را به یک مناسک سیاسی تبدیل کردند، بدون توجه به درخواست طرف عراقی با گسیل مردم به مرز، مقامات این کشور را برابر امر انجام شده قرار دادند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا