اقتصادایرانسیاست

سود ۱۵۰ میلیارد تومانی روزانه دولت از فروش بنزین آزاد پس از اختلال سامانه سوخت

محاسبات نشان می‌دهد پس از اختلال سامانه سوخت در ایران ، دولت از طریق فروش بنزین آزاد روزانه دست‌کم ۱۵۰ میلیارد تومان سود می‌کند.

حجم گردش مالی روزانه بنزین نشان می‌دهد، روزانه دست‌کم ۷۵ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود که سهم بنزین سهمیه‌ای از آن حدود ۶۰ درصد و سهم بنزین آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

یعنی اگر تا هفته پیش گردش مالی سرانه بنزین مصرفی به نرخ آزاد حدود ۷۸ میلیارد تومان بود، اکنون با اختلال در عرضه بنزین یارانه‌ای و اجبار مردم به دریافت بنزین آزاد، گردش مالی روزانه بنزین با نرخ آزاد به ۲۲۵ میلیارد تومان رسیده.

با این حساب، از سه‌شنبه هفته پیش تاکنون حداقل روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان بیشتر از قبل درآمد عاید وزارت نفت شده است.

پس با این احتساب می‌توان نتیجه گرفت، هر یک روز که بنزین سهمیه‌ای در دسترس نباشد، از این محل دولت می‌تواند طی یک روز ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد و حداقل ده روز آن معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رویداد۲۴ با انتشار این گزارش می‌نویسد، این اعداد و ارقام زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم، دولت امسال در نبود برجام و بلوکه ماندن ارزهایش در کشور‌هایی مانند کره جنوبی، با کسری بودجه شدیدی مواجه است.

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و مطلع از صورت‌های مالی دولت، رقم کسری بودجه امسال را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند و معتقد است دولت رئیسی ماهانه با کسری درآمدی ۲۶ هزار میلیارد تومانی مواجه است.

یعنی دولت روحانی کسری بودجه را از بورس تامین کرد و اکنون رییسی قصد دارد از طریق بنزین تامین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا